
NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Burt Reynolds
In een reeks profielen van gezichtsbepalende sterren deze week Burt
Reynolds, een populaire low-brow-ster uit de jaren zeventig en tachtig,
die gisteren zijn eerste Oscarnominatie kreeg, voor de bijrol van
pornoregisseur in Boogie Nights.
Door HANS BEEREKAMP
Je kon het zien aankomen, maar toch is het cadeautje waarmee Burt
Reynolds vandaag zijn 62ste verjaardag viert tamelijk verrassend: een
Oscarnominatie voor de beste mannelijke bijrol in Paul Thomas Andersons
film Boogie Nights. Halverwege de jaren tachtig leek Reynolds'
hegemonie als gemakzuchtige, van zelfspot vervulde macho-ster abrupt
afgelopen. Burton Leon Reynolds jr. (Waycross, Georgia, 11 februari
1936), vele jaren de besnorde en atletische aanvoerder van de
klassementen in de vakbladen van meest lucratieve ster, leek het
aanvankelijk allemaal aan te zijn komen waaien. Hij speelde twee keer
een indiaan in een televisieserie en debuteerde onopvallend in de
oorlogsfilm Operation Amsterdam (1958); de doorbraak kwam in 1972
met de hoofdrol in John Boormans Cajun-avontuur Deliverance
én een opvallend optreden als centerfold in Cosmopolitan. Hij
schmierde zich vervolgens met bravoure een weg door even onbeduidende
als succesvolle publieksfilms als Smokey and the Bandit (drie
afleveringen), The Cannonball Run (twee afleveringen), The
Best Little Whorehouse in Texas, Sharky's Machine en The
Man Who Loved Cat Dancing, vaak als sheriff, gevangene of souteneur
en regisseerde zelf vier kleine films, waaronder de van opmerkelijk
slechte smaak getuigende zelfmoordklucht The End (1978). Van zijn
titelrol in de Truffaut-remake The Man Who Loved Women (Blake
Edwards, 1983) was alleen de titel adequaat.
Het leek erop dat de tand des tijds Reynolds' fysieke kwaliteiten als
appetijtelijk, maar intens onaardig mannetjesdier voorgoed buiten
werking had gesteld. Zijn lange ervaring maakte echter dat hij als
abjecte oudere sleazeball steeds beter ging acteren. In
Striptease (Andrew Bergman, 1996) was Reynolds' rol van een aan
de voeten van Demi Moore kwijlende politicus al het beste dat die film
te bieden had. De gerechtigheid van een late eerste Oscarnominatie komt
nu met de rol van een pornoregisseur en pater familias van de
seksindustrie in Paul Thomas Andersons Boogie Nights. Het feit
dat die film in de jaren zeventig is gesitueerd, de swingende hoogtij
van Reynolds' sterstatus, doet het dubbeltje vallen. Bij het typische
Reynolds-personage past immers eerder impliciete tragiek dan de komische
brille, waarmee hij zichzelf placht te overschreeuwen. Hij zou de ideale
Larry Flynt zijn geweest, die nu in de film van Milos Forman gespeeld
werd door Reynolds' opvolger in het hersenloze hengstengenre, Woody
Harrelson.
|
NRC Webpagina's
11 FEBRUARI 1998
|