M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Telecom en pc-bedrijven bieden snel Internet
Door onze correspondent LUCAS LIGTENBERG
Via deze technologie kan toegang tot Internet dertig keer sneller dan met het huidige modems die een snelheid bieden van maximaal 56.000 bits per seconde. Volgens analisten is dit nieuwe initiatief een sprong voorwaarts voor Internet, mits het nieuwe modem juist geprijsd wordt. Het kan een beslissende slag betekenen voor de telecommunicatiemaatschappijen in hun strijd met de kabelmaatschappijen bij het doorgeven van Internet. Digital Subscriber Line is een overkoepelend begrip voor een aantal technieken die transport van grote hoeveelheden data over een telefoonnetwerk mogelijk maken. De bekendste ervan is ADSL (de 'A' staat voor Assymetric), een technologie waarmee ook PTT Telecom in Amsterdam experimenteert. DSL is ontwikkeld in de Bell Labs, die na de opsplitsing van AT&T overgingen naar Lucent. De huidige toepassing gebruikt bestaande telefoonlijnen en biedt een capaciteit tot 1,5 Mbps (megabits per seconde). De particuliere gebruiker moet een nieuw modem te kopen en bijbehorende software maar hoeft geen glasvezelkabel of andere speciale aansluiting te hebben, zoals bij ISDN wel het geval is. Wel is een interface nodig. Van de grote telefoonmaatschappijen heeft Bell Atlantic gezegd niet mee te doen omdat het zelf aan een technologie voor consumenten werkt. Bell Atlantic is dominant in de plaatselijke telecommunicatie in het gehele noordoosten van de VS. Omdat het bedrijf ondanks liberalisering van de telecommarkt nog een enorm sterke greep heeft op zijn regio hoeft het weinig te duchten van andere telecommaatschappijen. ,,Een dergelijk initiatief is mooi maar het moet ook worden verkocht', aldus Steve Harmon, telecomanalist van Meckler Media. ,,ISDN is bijvoorbeeld nooit een succes geworden omdat het te duur was. Het het met dit produkt moeten we nog afwachten.' Harmon denkt dat een DSL-modem niet duurder mag zijn dan 299 dollar. Voor Compaq, Intel en Microsoft wordt expansie op de pc-markt geremd door de trage telecommunicatiegiganten. Dat zou een van de redenen zijn dat de bedrijven nu zelf actief worden op die markt.
|
NRC Webpagina's
21 JANUARI 1998
|
Bovenkant pagina |