U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Lekker kijken naar sterren op mediabeurs


Nederlandse programmamakers proberen via de televisiebeurs Natpe door te breken in Amerika. Op de eerste dag gaat de aandacht echter vooral uit naar de sterren zelf. De komende dagen hopen de NOS en HMG te oogsten.

Door onze redacteur JACO ALBERTS

NEW ORLEANS, 21 JAN. Twee glimmende naakte vrouwenlichamen kronkelen over elkaar heen, vanuit allerlei posities gefilmd. Het tv-scherm in de stand van de Holland Media Groep (HMG) op de televisiebeurs Natpe in New Orleans toont een scene uit het in Nederland tamelijk omstreden Veronica-programma Sex voor de Buch.

De enkele Amerikaan die langs loopt lijkt er geen aanstoot aan te nemen, als hij het beeld al opmerkt. Marion Renders, verkoopmanager van HMG, zegt dat ze het niet kan helpen dat ze juist het ranzige programma van Menno Büch de hele dag aan de Nieuwe Wereld moet tonen: ,,Mijn video-banden zijn nog niet gearriveerd. Dit was het enige dat ik bij me had.''Voorlopig kiezen de bezoekers van de grootste marktplaats voor televisieprogramma's ter wereld liever voor 'Reality'. Niet heel ver weg van de Nederlandse televisiemakers drommen de grijze pakken samen bij de enorme stand van Warner Bros. Om een glimp op te vangen van Pamela Lee, voorheen Anderson, de ster uit Baywatch die haar nieuwe tv-programma komt promoten. De rij mannen die even samen met haar op de foto willen is onmetelijk.

Het is rustig in het 'Nederlandse Paviljoen'. ,,Dat wordt morgen wel beter'', zegt Loes Koot, manager bij NOS-Sales, de organisatie die de programma's van de Nederlandse omroepverenigingen in het buitenland probeert af te zetten. ,,Op de eerste dag van de beurs gaat iedereen naar de grote Hollywood-studio's die party's organiseren, lekker 'stargazen'.'' Het is dit jaar voor het eerst dat er een vrij omvangrijke delegatie van Nederlandse programmamakers op de Amerikaanse beurs aanwezig is, onder begeleiding van het Ministerie van Economische Zaken dat probeert de audio-visuele sector een steuntje in de rug te geven. Onder een opvallend bord met het opschrift 'Holland Presents' hoog opgehangen in een van de zes enorme geschakelde beurshallen die ruimte bieden aan Natpe, bevindt zich het paviljoen waarmee publieke en commerciële omroep gezamenlijk een stap op de Amerikaanse markt zetten. De stand is eenvoudig ingericht: een rode tulp als logo en een grote foto van de Amsterdamse Lelygracht als decoratie. Projectleider Annemies Broekgaarden bij de NOS vertelt bij een kopje echte Hollandse koffie en een Verkade-koekje (binnengesmokkeld want eigen eetwaren staat de beursorganisatie niet toe) dat zes jaar geleden een eerste poging is omdernomen om een eigen ontmoetingsplaats op de beurs te creëren, toen ook met John de Mol, Joop van den Ende en Harry de Winter, de grootste Nederlandse producenten. ,,Dat was toen niet zo'n succes. Op de eerste dag brak de Golfoorlog uit. Alle bezoekers gingen naar hun eigen station en keken CNN. De hele beurs lag plat.''

Na een bescheiden marktonderzoek concludeerde de NOS begin 1996 dat het toch misschien de moeite waard was om het nog eens te proberen: ,,De belangstelling is toegenomen. De Amerikaanse markt is wat meer opengegaan voor Europese producten, al blijft het een hele moeilijke markt. Je moet meerdere jaren investeren voordat je iets terug ziet van je inspanningen,'' aldus Broekgaarden. De omroepen slaagden er in het ministerie van Economische Zaken te overtuigen van het belang van de aanwezigheid van Nederlandse bedrijven op de Amerikaanse beurs. Nu wordt de audio-visuele sector door EZ zelfs gezien als een 'informeel speerpunt' binnen de economie, zo laat het ministerie in Den Haag telefonisch weten. Behalve subsidies en begeleiding van het Nederlandse Paviljoen in New Orleans, waarvoor zo'n 150.000 gulden is uitgetrokken, zijn er ook fiscale maatregelen genomen en worden fondsen geworven om de filmindustrie te stimuleren. Voor New Orleans werden acht bedrijven bereid gevonden om te participeren. Behalve de publieke en de commerciële omroepen maken productie en distributiemaatschappijen als Palm Plus Produkties (animatie en infotainment), European Media Support (non-fictie), Absulutely Independent (distributeur van onder meer Zeg eens AA), NIS (film distributie), Telescreen (distributie van tekenfilms) en Bonded Services (fysieke distributie filmtapes vanuit Schiphol) deel uit van de delegatie. Alle acht hebben hun eigen hoekje op de stand.

NRC Webpagina's
21 JANUARI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)