K U N S T
|
NIEUWSSELECTIE
|
In: Rialto, Amsterdam; 't Hoogt, Utrecht. Surrealistische ode aan masturbatie
Door BIANCA STIGTER
Conspirators of Pleasure, de derde lange speelfilm van de Tsjechische surrealist Jan Svankmajer, gaat over masturbatie, maar soms lijkt de film eerder een Teleac-cursus handenarbeid. Eindeloos uitgebreid laat de regisseur zijn personages aan hun hulpstukken fröbelen; in de tijd dat de klant en winkelier hun climax voorbereiden, zouden de meeste mensen al honderd keer klaargekomen zijn. Soms is het ook alsof je in de personages de filmmaker zelf aan het werk ziet. Svankmajer liet in zijn talloze korte films immers vaak door hem zelf gemaakte voorwerpen de hoofdrol spelen. In Mogelijkheden van een dialoog (1982) nemen bijvoorbeeld een uit groente en een uit keukengerei samengesteld hoofd het tegen elkaar op. Sommige voorwerpen uit de nieuwe film doken ook al in eerder werk van de regisseur en beeldend kunstenaar op. Behalve de winkelier en zijn klant, heeft Conspirators of Pleasure nog vier hoofdpersonen. De overbuurvrouw maakt op haar beurt een pop van de buurman, in wiens billen ze vol overgave spelden prikt. Dan is er nog een postbode die het met broodballetjes doet, een inspecteur van politie die deegrollers bedekt met stukjes bont. Zijn echtgenote laat weer karpers aan haar tenen zuigen. Alle personages hebben op de een of andere manier met elkaar te maken. De echtgenote van de inspecteur is bijvoorbeeld weer de nieuwslezeres die van de winkelier mechanische armen krijgt. De broodballetjes van de postbode dienen als voer voor de karpers. Svankmajer heeft in de structuur van zijn film een hoge graad van achteloosheid bereikt. Nergens wordt de verbinding of opeenvolging van de personages een hinderlijk principe. Ook het ontbreken van dialoog valt nauwelijks op. Svankmajer heeft in masturbatie het perfecte onderwerp gevonden voor een zwijgende (maar niet geluidloze) film. In zijn vorige films wekte Svankmajer zijn voorwerpen vaak met behulp van animatietechnieken als stop motion tot leven. In Conspirators of Pleasure gebeurt dat niet of nauwelijks. De voorwerpen blijven doods in de handen van hun makers. Juist dat feit maakt van masturbatie in de film zoiets eenzaams en treurigs, soms zelfs iets achterbaks. Svankmajer laat de dingen de plaats van de verbeelding innemen: alleen daarop laten hij en zijn personages hun even zwartgallige als tuttige fantasie los. Het is een vreemde verwisseling van doel en middelen, die vooral een lach losmaakt als je de gekke dingen weer in gewone verandert. Eigenlijk laat Svankmajer mensen van vibrators dromen.
|
NRC Webpagina's
16 JANUARI 1998
|
Bovenkant pagina |