M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Endemol neemt meerderheid in Duitse tv-producent
Het bedrijf verwacht volgend jaar een omzet van negen miljoen mark te halen. De deelneming past in de strategie van Endemol. Het Nederlandse entertainmentbedrijf wil groeien op de Duitse, Spaanse, Franse, Italiaanse en Britse televisiemarkten. Dit zijn de vijf grootste markten in Europa. De Duitse markt is goed voor ruim 20 procent van Endemols totaalomzet van 808 miljoen gulden. Non Fiction is in 1995 opgericht door de Duitse journalist Dieter Lesche die jarenlang bij RTL Television leiding gaf aan de nieuwsvoorziening. Zijn bedrijfje kende volgens een Endemol-woordvoerder vanmorgen de afgelopen jaren ,,een beetje wisselende omzet, maar het is wel een winstgevende activiteit''. Bij verdere uitbreidingen in Duitsland zoekt Endemol naar bedrijven in de tv-centra Berlijn en Hamburg. Endemol heeft een eigen bedrijf in Keulen en nam dit voorjaar een belang van 49 procent in productiebedrijf GAT uit München.
|
NRC Webpagina's
17 DECEMBER 1997
|
Bovenkant pagina |