U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  


Samengaan Alitalia en KLM is rond

Door onze correspondent MARC LEIJENDEKKER
ROME, 17 DEC. De strategische alliantie tussen Alitalia en de KLM is rond. Dit is vanochtend gemeld door het Italiaanse persbureau Ansa en alle Italiaanse kranten. Alitalia zelf reageerde vanochtend met de mededeling dat pas later vandaag een officieel besluit wordt bekendgemaakt.

De definitieve beslissing over samenwerking met KLM moet worden genomen door de eigenaar van de Italiaanse maatschappij, de staatshoudstermaatschappij IRI. Alitalia heeft naast KLM ook met Air France en Swissair onderhandeld over mogelijke samenwerking. Het topmanagement van Alitalia heeft daarbij duidelijk gemaakt een uitgesproken voorkeur te hebben voor de KLM, omdat deze twee maatschappijen qua vloot, netwerk en grootte het beste bij elkaar passen.

De KLM hoopt door de alliantie haar marktaandeel in Europa te vergroten naar vijftien procent. Op die manier denkt de KLM groot genoeg te zijn om op mondiaal niveau te kunnen blijven concurreren. Zonder alliantie was uitbreiding van het marktaandeel in Europa voor KLM moeilijk te realiseren geweest.

Sommige Italiaanse politici hadden liever gezien dat Alitalia was gaan samenwerken met Air France. Een dergelijk akkoord zou de plannen om Alitalia te privatiseren hebben afgeremd. Met name de communisten, die het centrum-linkse kabinet extern steunen, willen Alitalia zo lang mogelijk een staatsbedrijf houden. De communisten hebben derhalve zeer geïrriteerd gereageerd toen dit weekeinde duidelijk werd dat de keus op de KLM zou vallen.

Het akkoord tussen Alitalia en KLM behelst commerciële en technische samenwerking, geen uitwisseling van aandelen. Deze optie wordt wel open gehouden voor de toekomst. De piloten van Alitalia hebben al eerder hun duidelijke voorkeur uitgesproken voor samenwerking met de KLM. Dat biedt in hun ogen een stimulans voor snellere privatisering. Als Alitalia een beroep kan doen op de kapitaalmarkt en voor steun niet langer aangewezen is op de overheid zou een aantal beperkende bepalingen die Brussel Alitalia heeft opgelegd als voorwaarde voor staatssteun kunnen vervallen. De restricties die Brussel Alitalia heeft opgelegd in ruil voor een kapitaalinjectie van ruim twee miljard gulden worden door de Italiaanse luchtvaartmaatschappij als een grote bepereking ervaren om snel te kunnen expanderen.

De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) reageerde vanochtend positief op de samenwerking tussen KLM en Alitalia. ,,In Zuid-Europa moet je toch een partner hebben. Dan is Alitalia de beste keuze'', aldus VNV-voorzitter P. Griffioen.

Hij sluit niet uit dat de KLM op zoek blijft naar nieuwe partners. De VNV stelt dat de verschillen in arbeidsvoorwaarden tussen de Nederlandse en Italiaanse vliegers klein zijn.

NRC Webpagina's
17 DECEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)