Samengaan Alitalia en KLM is rond
Door onze correspondent MARC LEIJENDEKKER
ROME, 17 DEC. De strategische alliantie tussen Alitalia en de KLM is
rond. Dit is vanochtend gemeld door het Italiaanse persbureau Ansa en
alle Italiaanse kranten. Alitalia zelf reageerde vanochtend met de
mededeling dat pas later vandaag een officieel besluit wordt
bekendgemaakt.
De definitieve beslissing over samenwerking met KLM moet worden genomen
door de eigenaar van de Italiaanse maatschappij, de
staatshoudstermaatschappij IRI. Alitalia heeft naast KLM ook met Air
France en Swissair onderhandeld over mogelijke samenwerking. Het
topmanagement van Alitalia heeft daarbij duidelijk gemaakt een
uitgesproken voorkeur te hebben voor de KLM, omdat deze twee
maatschappijen qua vloot, netwerk en grootte het beste bij elkaar
passen.
De KLM hoopt door de alliantie haar marktaandeel in Europa te vergroten
naar vijftien procent. Op die manier denkt de KLM groot genoeg te zijn
om op mondiaal niveau te kunnen blijven concurreren. Zonder alliantie
was uitbreiding van het marktaandeel in Europa voor KLM moeilijk te
realiseren geweest.
Sommige Italiaanse politici hadden liever gezien dat Alitalia was gaan
samenwerken met Air France. Een dergelijk akkoord zou de plannen om
Alitalia te privatiseren hebben afgeremd. Met name de communisten, die
het centrum-linkse kabinet extern steunen, willen Alitalia zo lang
mogelijk een staatsbedrijf houden. De communisten hebben derhalve zeer
geïrriteerd gereageerd toen dit weekeinde duidelijk werd dat de
keus op de KLM zou vallen.
Het akkoord tussen Alitalia en KLM behelst commerciële en
technische samenwerking, geen uitwisseling van aandelen. Deze optie
wordt wel open gehouden voor de toekomst. De piloten van Alitalia hebben
al eerder hun duidelijke voorkeur uitgesproken voor samenwerking met de
KLM. Dat biedt in hun ogen een stimulans voor snellere privatisering.
Als Alitalia een beroep kan doen op de kapitaalmarkt en voor steun niet
langer aangewezen is op de overheid zou een aantal beperkende bepalingen
die Brussel Alitalia heeft opgelegd als voorwaarde voor staatssteun
kunnen vervallen. De restricties die Brussel Alitalia heeft opgelegd in
ruil voor een kapitaalinjectie van ruim twee miljard gulden worden door
de Italiaanse luchtvaartmaatschappij als een grote bepereking ervaren om
snel te kunnen expanderen.
De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) reageerde
vanochtend positief op de samenwerking tussen KLM en Alitalia. ,,In
Zuid-Europa moet je toch een partner hebben. Dan is Alitalia de beste
keuze'', aldus VNV-voorzitter P. Griffioen.
Hij sluit niet uit dat de KLM op zoek blijft naar nieuwe partners. De
VNV stelt dat de verschillen in arbeidsvoorwaarden tussen de Nederlandse
en Italiaanse vliegers klein zijn.
|