K U N S T
|
NIEUWSSELECTIE
|
Robin Williams
Door BIANCA STIGTER In een van zijn sterkste rollen was de Amerikaanse acteur Robin Williams onzichtbaar. Hij gaf stem aan de geest in de Disney-tekenfilm Aladdin (1992). Zo makkelijk als de getekende geest van vorm kon veranderen, zo soepel veranderde Williams in deze rol van geluid, telkens weer losbarstend in een stroom van imitaties die zelfs grappig waren als je niet wist wie er geïmiteerd werd. Williams, die onlangs door het tijdschrift Entertainment Weekly werd uitgeroepen tot 'the funniest man alive', heeft zichzelf als een special effect omschreven. De films waarin hij speelde zijn vaak geflopt, maar dat lijkt de populariteit van de komiek niet in de weg te staan: Williams is ook vaak beter dan zijn films, al is hij vaak het best als hij zich in moet houden en zijn eigen humor niet door zijn rol heen schemert. Het talent van Williams (Chicago, 21 juli 1952) voor doordravende kolder kwam eerst als stand-up comedian en iets later op de televisie aan het licht. In de serie Happy Days speelde hij het buitenaardse wezen Mork, dat zo'n succes had dat het een eigen serie kreeg: Mork and Mindy. Williams eerste filmrol was een tekenfilmfiguur: Popeye in de gelijknamige film van Robert Altman uit 1980. Daarna speelde hij een serie goedige, opstandige heren, van wie je je vooral herinnert dat ze eigenlijk nog kind zijn, ook al zijn ze op het eerste gezicht schrijver en worstelcoach (The World According to Garp, 1982), neuroloog (Awakenings, 1990) of leraar Engels (Dead Poets Society, 1989). Wie anders dan Williams had Steven Spielberg kunnen vragen voor de rol van een volwassen geworden Peter Pan in Hook (1991)? De driemaal voor een Oscar genomineerde acteur buitte zijn kinderlijke imago verder uit in rollen als die van de zoon van een speelgoedfabrikant in Toys (1992) en een jongen die door een ziekte vier maal zo snel oud wordt als zijn leeftijdsgenoten (Jack, 1996). Vorig jaar had Williams succes met The Birdcage, een remake van de Franse farce La Cage Aux Folles. Het is waarschijnlijk geen toeval dat Hollywood de rol van homoseksuele nachtclubeigenaar door Robin Williams liet vertolken. De komiek heeft een aseksueel imago; zijn optreden als vrouw in Mrs. Doubtfire (1993) miste ook daardoor de dubbele bodem die Tootsie met Dustin Hoffman wel had. Er zijn meer genres dan het romantische waarin Williams niet speelt: hij wil zelf bijvoorbeeld niet optreden in films met veel geweren en ander geweld. Williams, een van de oprichters van de liefdadigheidsorganisatie Comic Relief, kiest hartstochtelijk voor de komedie en gelooft dat lachen kan genezen. In zijn beste scènes gelooft de kijker dat ook.
|
NRC Webpagina's
3 DECEMBER 1997
|
Bovenkant pagina |