U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    K U N S T  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

In Bombay is men bang voor liefde


In Bombay is het voor hoog opgeleide vrouwen nog ingewikkelder om een man te vinden dan in New York en Singapore. Marijke Jongbloed wijdde de derde aflevering van haar serie 'Fatal Reaction' aan de Indiase stad.

Door onze redacteur RAYMOND VAN DEN BOOGAARD

AMSTERDAM, 3 DEC. Amsterdam is Bombay geworden. Eigenlijk had de Nederlandse filmmaakster Marijke Jongbloed (41) de derde aflevering van haar reeks Fatal Reaction, na New York en Singapore, in de Nederlandse hoofdstad willen situeren. ,,Maar er was geen doorkomen aan'', vertelt ze daags na de première van haar Fatal Reaction: Bombay op het IDFA. ,,In Nederland is men de schaamte nog helemaal niet voorbij. Niemand wil hier voor de camera vertellen dat hij of zij een partner zoekt, met als argumenten: mijn schoonmoeder kijkt, of op m'n werk kijken ze. Ik ben wel single, maar ik zoek niet - zegt men dan. Het ligt allemaal sterk in de taboesfeer.''

Fatal Reaction is een reeks films met een these, een zeldzaam verschijnsel in de documentaire wereld. Jongbloed poneert aan het begin van iedere aflevering opnieuw haar stelling, dat in de hele wereld vrouwen door een verhoging van hun opleidingsniveau en toegenomen carrièremogelijkheden steeds meer moeite hebben met het vinden van een man. Vervolgens beschrijft zij dan de praktijk van die situatie: in de eerste aflevering in New York, in de tweede in Singapore.

In Bombay, meent Jongbloed, was de situatie nog 'complexer' dan in haar twee eerdere cases. ,,In India leeft men wat relaties aangaat tegelijkertijd in de 21-ste eeuw én in de Middeleeuwen. Zo spelen horoscopen bij het tot stand komen van relaties een belangrijke rol, maar voor de vergelijking van de horoscopen worden dan wel weer computerprogramma's gebruikt. Wat me vooral getroffen heeft, is de afwezigheid van liefde als argument bij een huwelijk, bijna elk huwelijk lijkt gearrangeerd. Liefde wordt eerder als iets bedreigends ervaren.''

Inmiddels is de filmmaakster al druk in de weer met onderzoek in Moskou, waar de laatste aflevering van Fatal reaction zal spelen. Russen lijken heel wat mededeelzamer over hun partnerjacht dan Nederlanders of Indiërs, maar er is nog een probleem met de financiering van deze vierde aflevering, vertelt Jongbloed: het Filmfonds heeft alle vertrouwen, maar het Stimuleringsfonds culturele omroepproducties aarzelt nog, of het na drie afleveringen niet genoeg is.

Daarna is het definitief afgelopen met Fatal reaction, zegt Jongbloed. ,,Na 1998 ga ik wat anders doen, al wordt me op internationale festivals waar ik deze films vertoon, vaak gezegd dat ik bij hen ook zo'n film moet komen maken.

'' Wel was het belangrijk dat ze gemaakt werden, vindt ze: ,,Er zijn toch bijna geen andere films te zien, waarin getoond wordt dat vrouwen brains kunnen hebben en toch sexy zijn? Tot Hollywood is die gedachte in ieder geval nog niet doorgedrongen.''

NRC Webpagina's
3 DECEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)