U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    K U N S T  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Biefstukken voor de sterren

Door onze redacteur PIETER STEINZ
AMSTERDAM, 3 DEC. Het was het restaurant waar Nancy Davis ten huwelijk werd gevraagd door Ronald Reagan, en waar James Stewart zijn bachelor's party hield.

Frank Sinatra vierde er zijn huwelijk (en eerste en enige trouwdag) met Mia Farrow, Bogie en Bacall waren er kind aan huis, en de eigenaar ging op de foto met vijf (ex-)presidenten. Chasen's in Hollywood was decennia lang de hipste eetgelegenheid van Los Angeles. Wás, want twee jaar geleden hield de nieuwe eigenaar het voor gezien. Na een laatste 'post-Oscar party', waar onder anderen Quentin Tarantino en Sharon Stone de beroemde aan tafel gebakken steaks kregen voorgeschoteld, moest het restaurant plaats maken voor een winkelcentrum.

De ondergang van Chasen's, en daarmee verweven de geschiedenis van de 'cateraar voor de sterren', wordt verteld in Off the Menu: the Last Days of Chasen's, een middellange documentaire van Shari Springer Berman en Robert Pulcini. Zij volgden de staf van het restaurant - voor het grootste deel al sinds de jaren vijftig in dienst - in zijn laatste week, en vermengden de aandoenlijke portretten van trotse obers en gerants met historische beelden en uitspraken van Jack Lemmon, Fay Wray en Jane Wyman. Steak-etende interviewkandidaten genoeg, want heel even is Chasen's weer het middelpunt van Hollywood. Zoals een bejaarde onderkelner het formuleert: ,,Als je ziek bent belt niemand je op, maar ga je dood dan komt iedereen op de begrafenis.''

De boodschap van de makers schemert door de vlotte en vermakelijke, conventioneel opgezette documentaire heen. Primo: de echte sterren in Chasen's waren de leden van het personeel - of het nu de barkeeper was die twintig minuten uittrok voor een cocktail als een goocheltruc, of de juffrouw van de retirade die Donna Summer inspireerde tot haar hit 'She Works Hard For The Money'. Secundo: Chasen's, waar werd gewerkt door verschillende rassen en geëmigreerde Duitsers, Tsjechen en Mexicanen, was een Melting Pot in het klein. Ergo: met Chasen's is weer een stukje van oud-Amerika verdwenen.

'A place frozen in time' wordt Chasen's genoemd in Off the Menu. Hetzelfde kan gezegd worden van Angola Prison in Louisiana, het onderwerp van The Farm van Jonathan Stack en Elizabeth Garbus. In vroeger eeuwen was het een plantage, waar slaven uit Angola het vruchtbare land langs de Mississippi bewerkten; tegenwoordig is het niet veel anders: een staatsgevangenis annex werkkamp voor langgestraften, van wie tachtig procent zwart is. Door middel van interviews met hoopvolle en desperate gevangenen geven Stack en Garbus een somber beeld van het door wraak, onrecht en incompetentie gedomineerde Amerikaanse rechtssysteem. Hoewel The Farm met minder dan een uur misschien te kort is voor de zwaarte en breedte van het onderwerp, werd de film terecht genomineerd voor de Zilveren Wolf voor de beste videoproductie.

NRC Webpagina's
3 DECEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)