NIEUWSSELECTIE
KORTE
BERICHTEN
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
T I T E L : |
Wilde |
R E G I E : |
Brian Gilbert |
M E T : |
Stephen Fry, Jude Law, Michael Sheen, Jennifer Ehle, Vanessa Redgrave, Tom Wilkinson |
In zes theaters.
Oscar Wilde lijkt lang niet zo erg baldadig meer
Door BIANCA STIGTER
Oscar Wilde is een schrijver zoals Picasso een schilder is: hun leven
wordt door veel mensen interessanter gevonden dan hun werk. Met
Wilde is het leven van de Iers-Engelse schrijver nu ook vaker
verfilmd dan elk van zijn toneelstukken. Wilde's leven is die grote
belangstelling meer dan waard. Het is een bizar leven, vol geluk,
succes, passie, onrecht en tragiek en goddank is de wereld sinds zijn
armzalige dood in 1900 en sinds de eerste twee verfilmingen in 1960 zo
veranderd dat er weer een nieuwe film over kon worden gemaakt. Wilde
werd in 1895 door de Engelse rechter veroordeeld tot twee jaar
dwangarbeid wegens homoseksualiteit. Stephen Fry, de Engelse komiek die
Oscar Wilde in de nieuwe film speelt, zei tijdens het Filmfestival van
Venetië dat hij na het zien van de films uit 1960 dacht dat je naar
de gevangenis kon worden gestuurd voor het strelen van een voorhoofd. In
Wilde wordt getoond hoe de schrijver voor het eerst zijn handen legt op een paar mannenbillen, hoe hij vrijt met zijn
geliefde Bosie, hoe hij een jongensbordeel bezoekt. Het gekste van die
scènes is eigenlijk hoe braaf deze dingen ons nu voorkomen; wat
je als een verdienste van deze tijd kunt opvatten, en als een manco van
de film.
Wilde, de tweede speelfilm van de Engelse regisseur Brian
Gilbert, is een keurige kostuumfilm geworden, met oog voor de tragiek
van bijna alle betrokkenen: van Wilde, van Wilde's vrouw Constance en
hun twee kinderen en van Robbie Ross, in de film Wilde's eerste minnaar,
die van hem bleef houden en voor hem bleef zorgen toen Wilde in zijn
liefde voor het verwende mooie jongetje Bosie verstrikt raakte. Stephen
Fry speelt zijn held schitterend, en Wilde's bon mots klinken alsof hij
ze net bedacht heeft. Jude Law is als Bosie net zo goed, echt iets om
naar te kijken in de winter, als er geen bloemen zijn.
Aan het eind van de film zijn er tranen voor het ongeluk van iedereen,
maar in een film over Oscar Wilde is zulk sentiment niet genoeg.
Onterecht misschien maar desondanks onvermijdelijk verwacht je dat een
film over Oscar Wilde de man ook een beetje een film van Oscar Wilde de
schrijver is. Dat er omwille van het verhaal feiten zijn veranderd geeft
niet, dat de film niet baldadig en scherp is wel.
|
NRC Webpagina's
3 DECEMBER 1997
|