K U N S T
|
NIEUWSSELECTIE
|
In: Kriterion, Amsterdam; Haags Filmhuis; Lantaren/Venster, Rotterdam. Dansen om het bloed van een Berberbruid
Door DANA LINSSEN
Ook hoopte Ouazzani dat de film haar weer in contact met haar vader zou brengen, een hidden agenda die niet helemaal geloofwaardig overkomt, getuige het gemak waarmee dat in de laatste minuten van de film plotseling gebeurt. In het huis van mijn vader was een van de publieksfavorieten tijdens het International Documentary Filmfestival Amsterdam. De film biedt dan ook unieke en vaak humoristische doorkijkjes in bijvoorbeeld het leven van de altijd kibbelende grootouders van de filmmaakster en dat van de Amsterdamse Naïma die naar Marokko reist voor een traditionele huwelijksceremonie. Vooral de scène waarin vier gesluierde meisjes in een boerengehucht in afwisselend ratelend Berbers of rap Amsterdams de laatste bruidsmode bespreken is onvergetelijk. Ouazzani slaagt er echter niet in al haar ambities waar te maken. Met name het biografische gedeelte van de film, waarin de regisseuse ook gebruik maakte van geënsceneerde herinneringsbeelden, overtuigt niet. Het is een misverstand om te denken dat voor het afleveren van een persoonlijk document de filmmaker het veelvuldig over zichzelf moet hebben.
|
NRC Webpagina's
3 DECEMBER 1997
|
Bovenkant pagina |