R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
Monet of Manet, zoiets
DIRK LIMBURG
Gemiddeld keken meer dan 200.000 mensen naar de Teleac-cursus, waarvan vanavond het slot te zien is. Als 5 procent daarvan het cursusmateriaal koopt, is dat veel volgens Teleac. In de les waarin Klashorst erop uit trok om langs een weg in de polder een molentje te schilderen bereikte zijn achteloze commentaar een hoogtepunt toen hij vertelde dat ooit eerder op die plek een bekende Franse schilder het zelfde landschap had geschilderd. ,,Monet of Manet, zoiets, wat doet het ertoe.'' En hij kwastte nog eens flink langs de contouren van het verkeersbord en de voorbij rijdende auto die het volgens hem een landschap van deze tijd maakten. Met de moderne tijd hield Klashorst zich ook al in de les over stilleven bezig. Niet het gebruikelijke fruit of een dode vis als het onderwerp, maar een 'icoon van deze tijd': de hamburger met frites. Met fastfood heeft Klashorst iets, want in de les waarin hij een avondlijke stadsscène op het doek zette - in iedere les wordt één schilderij helemaal afgemaakt - was het fraaie snackbarretje op de Amsterdamse Nieuwezijds Voorburgwal, tegenover de postzegelmarkt, het onderwerp. Een zwerver met een boodschappenkarretje kreeg van Klashorst het verzoek om voor de compositie iets naast een lantaarnpaal te blijven staan: ,,Dan krijg je straks een joetje.'' Nadat de schilder aan het einde van de les zijn handtekening op het doek had geplaatst (,,Je kunt weken aan een schilderij blijven werken, maar je moet een keer ophouden'') kreeg de zwerver niet het tientje maar een door de kunstenaar getekende cheque. Enigszins verbaasd accepteerde de man het. Door zijn presentatie zijn de schilderlessen erg boeiende televisie geworden. Je leert dat het allemaal geen kunst is maar vooral een kwestie van doorgaan. Vaak zegt Klashorst dat hij het vak ook geleerd heeft van veel oefenen en heel veel mislukkingen. Bij iedere les horen een paar filmpjes waarin onderwerpen die met schilderen te maken hebben worden uitgediept. Zo toog Klashorst in een van de eerste lessen naar een Britse verffabriek. Daar wees hij ons op het grote belang van de uitvinding van de tube, want vóór dat schilders voorgemengde kleuren konden meenemen de natuur in, hadden die jongens het toch een stuk moeilijker. Vorige week toonde Klashorst hoe je naar een model schildert. Het slot van die aflevering was prachtig. Nadat hij 25 minuten lang serieus, op zijn manier, de ins en outs had behandeld van het op doek zetten van een naaktmodel, zakte de camera tot onder de gordel van Klashorst, wiens broek op zijn schoenen bleek te hangen.
Schilderen met acryl, Ned.2, 18.59-19.25u.
|
NRC Webpagina's
19 NOVEMBER 1997
|
Bovenkant pagina |