U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
The Commitments

GERWIN TAMSMA
'Say it loud, I'm black and I'm proud'. De Ieren zijn de negers van Europa, de Dubliners zijn de negers van Ierland en de inwoners van Noord-Dublin zijn weer de negers van Dublin. Aldus de centrale figuur in Alan Parkers energieke muziekfilm The Commitments (1991) en manager van de gelijknamige band, Jimmy Rabbitte. Het idee van de ambitieuze T-shirtverkoper om een echte Ierse soulband op te richten ligt dan ook meer voor de hand dan op het eerste gezicht gedacht.

Hij selecteert zijn muzikanten onder de bleke bewoners van de grauwe woonkazernes van Noord-Dublin. Het bitterzoete The Commitments is de eerste adaptatie van Roddy Doyle's trilogie over de fictieve volkswijk Barrytown. Regisseur Stephen Frears zou later het uitstekende The Snapper en het mislukte The Van voor zijn rekening nemen, maar de muzikale dynamiek van The Commitments maakt Alan Parkers film tot de sucessvolste uit de trilogie.

Parker gebruikte een grotendeels jonge cast met weinig tot geen acteerervaring. Vreemd genoeg zijn alleen de actrices (de achtergrondzangeressen) verder gekomen in hun carrière. De indrukwekkende zanger Deco (de destijds zestienjarige Andrew Strong) kreeg na het succes van de soundtrack vele aanbiedingen van platenmaatschappijen. Zijn stem houdt dan ook het midden tussen Van Morrison en Joe Cocker, maar de schouders konden de roem niet dragen. Life imitating art, want zijn gedrag in The Commitments is van meet af aan omstreden. Iedereen is het eens over de kwaliteiten van zijn stembanden, maar hij is tegelijkertijd een rokkenjagend zwijn met een drankprobleem die de eenheid van de band ondergraaft.

Parker heeft meer muziekflilms gemaakt. Vorig jaar nog was de epische bombast van Evita te zien in de bioscopen, en eerder maakte hij bijvoorbeeld Fame en Pink Floyd: The Wall.

Maar in The Commitments valt de geboren Londenaar Parker niet op te grote gebaren te betrappen. Bovendien voorziet het script voor elke scène in een goede uitsmijter. 'You're working class, aren't you?', vraagt Jimmy. 'Well, we would be if there was any work', antwoordt de gitarist.

The Commitments (Alan Parker, 1991, Engeland/Ierland). BRTN2, 20.30-22.24u.

NRC Webpagina's
12 NOVEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)