U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Zendtijd te koop voor partijen

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 6 NOV. De zender SBS6 wil zendtijd verkopen aan politieke partijen. Deze partijen kunnen dan in de aanloop naar de gemeentelijke en landelijke verkiezingen van volgend jaar adverteren op de commerciële tv-zender. Een woordvoerder van SBS6 heeft dit vanochtend bevestigd.

Extreem-rechtse partijen kunnen geen zendtijd kopen. Het commerciële station doet daarvoor een beroep op de algemene reclamevoorwaarden, die het mogelijk maken boodschappen te weren zonder opgave van redenen.

De politieke partijen zijn verdeeld over de kwestie. Het CDA zal geen zendtijd kopen. Campagneleider H. Schripsema: ,,SBS6 past niet bij onze doelgroep. Het CDA is sterk gericht op normen en waarden, SBS6 daarentegen vertoont een grote hoeveelheid seks en geweld. Dat is geen gepaste omgeving om onze boodschap over te brengen.''

,,We denken er wel over na'', aldus een woordvoerster van de PvdA. Maar ze waarschuwt ervoor dat ,,SBS6 zich moet realiseren dat de PvdA geen zeer rijke club is.'' Een minuut zendtijd op het commerciële station kan oplopen tot 20.000 gulden - tijdens een speelfilm aan het begin van de avond bijvoorbeeld. Eerder verkocht de Amsterdamse lokale zender AT5 zendtijd aan politieke partijen. Toen werd ook extreem-rechts uitgesloten.

De publieke omroep verkopen geen reclametijd aan politieke partijen. De algemene voorwaarden van de STER verbieden reclame voor tabaksproducten en boodschappen van levensbeschouwelijke en politieke aard. Wel maken partijen gebruik van het programma 'Zendtijd voor politieke partijen'.

NRC Webpagina's
6 NOVEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)