NIEUWSSELECTIE
KORTE
BERICHTEN
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Truckstaking in Frankrijk leidt tot geweld
Door onze correspondent
PARIJS, 5 NOV. De Franse vrachtwagenstaking, die vandaag haar derde dag
is ingegaan, heeft opnieuw tot geweld geleid. Gewapende mannen met
bivakmutsen hebben vanmorgen vroeg vier vrachtwagens 'bevrijd' in
Vitrolles in het zuiden van Frankrijk.
Eerder had een Nederlandse automobilist in de omgeving van Lille, in een
poging weg te komen van een blokkade-post, enkele actievoerende
chauffeurs omver gereden. Hetzelfde gebeurde gisteren in de buurt van
Lyon waar een Ierse vrachtwagenchauffeur tegen een staker opreed. De
overige stakers sleurden hem uit zijn cabine waarna de politie een
afstraffing kon voorkomen. Een Nederlandse chauffeur moest vanmorgen
voor een rechtbank in Zuid-Engeland verschijnen nadat hij de Britse
politie bij Dover had aangevallen.
De Franse regering doet intussen moeite om de gevolgen van het conflict
te beperken. Minister Dijkstal (Binnenlandse Zaken), die gisteren op
werkbezoek was bij zijn Franse collega Chevènement, kreeg de
verzekering dat de overheid probeert de grensdoorgangen vrij te houden.
Dijkstal onderstreepte dat Nederland het 'onaanvaardbaar' vindt als het
vrije verkeer in Europa door Frankrijk niet wordt verzekerd.
In het Franse parlement gaf premier Jospin de verzekering dat de
regering volgende week al een wetsontwerp indient om de arbeidsuren in
de transportbranche beter te reguleren en te controleren. Hij beloofde
bovendien dat, zodra een akkoord in het wegvervoer wordt bereikt, de
regering dit van toepassing zal verklaren op alle partijen.
De Britse premier Blair heeft gisteren een kwartier met Jospin gebeld.
Hij verzocht Jospin om zo snel mogelijk een einde te maken aan de
blokkades. Ook wil Blair dat Frankrijk de schade vergoedt die vorig jaar
is ontstaan toen de Franse wegen twaalf dagen waren geblokkeerd.
Terwijl benzine schaars wordt en nog 150 blokkades in Noord-, West- en
Zuid-Frankrijk actief waren, kwamen vanmorgen voor het eerst sinds
vrijdag alle organisaties van werkgevers (inclusief de grote UFT) en
werknemers weer bij elkaar om te trachten een oplossing te vinden voor
het conflict, het derde in vijf jaar. Gezocht wordt naar een verbetering
van de lonen (de bonden willen 20 procent in drie jaar en het
respecteren van de afspraken die zijn gemaakt na afloop van de staking
van vorig jaar november) en verbetering van de arbeidsomstandigheden
(velen werken 250 uur per maand).
De International Road Transport Union (IRU), een overkoepelend orgaan
van wegvervoerders, ziet af van juridische stappen tegen de Franse
staat. ,,Volgens de Franse wet zijn wij als organisatie niet direct
betrokken bij de acties en kunnen wij dus geen kort geding tegen de
Franse staat aanspannen'', zegt een woordvoerder. De IRU zal individuele
transporteurs bij staan in rechtzaken. ,,De hele transportindustrie
heeft door de blokkades van vorig jaar ongeveer een miljard gulden
schade geleden. Daarvan is pas 1 procent aan schadevergoedingen
uitgekeerd.''
|
NRC Webpagina's
5 NOVEMBER 1997
|