NIEUWSSELECTIE
KORTE
BERICHTEN
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Klanten van Fokker klagen over service
Door onze redacteur MARC SERNÉ
ROTTERDAM, 25 OKT, Een aantal Iuchtvaartmaatschappijen, waaronder
KLM City Hopper, heeft zijn beklag gedaan over de service aan de
vliegtuigen van Fokker. De klachten zijn vervat in een brief aan
Fokker Services.
Dit is bevestigd door Stork, eigenaar van Fokker Aviation, waarin
alle niet failliete onderdelen van de vliegtuigbouwer - waaronder
Fokker Services - zijn ondergebracht. De voornaamste werkzaamheden
van Fokker Services bestaan uit zogeheten logistieke service,
het leveren van reserveonderdelen, technische ondersteuning en het
verrichten van reparaties voor de bijna 1200 Fokker 50-, 70- en
1OO-toestellen, maar ook F27 en F28 vliegtuigen die wereldwijd nog
vliegen.
In een brief van 26 augustus beklagen negen luchtvaartmaatschappijen,
waaronder KLM City Hopper en dochter Air UK, zich over een gebrek aan
ondersteuning bij de service. Als concrete klachten worden in de brief
onder meer genoemd dat toestellen te vaak aan de grond staan voor
servicebeurten, dat reserve-onderdelen vaak niet van goede kwaliteit zijn,
terwijl de levertijd van de onderdelen te lang is.
Stork erkent dat het concern "een leerproces" doormaakt wat de service aan
vliegtuigen betreft maar dat klachten van klanten in de luchtvaartindustrie
niet ongewoon zijn en regelmatig worden geïventariseerd. "Airbus en
Boeing krijgen ook klachten?"
In september heeft Fokker Services voor meer dan 250 klanten, een zogeheten 'customer day'
georganiseerd, waarbij over en weer de problemen zijn besproken. Het was het eerste
optreden van directeur Bernard Dijkhuizen, die enkele weken geleden in dienst
getreden is bij Fokker Services. Dijkhuizen is de productieleider geweest
van het Fokker 100- en 70-programma en bekleedde de laatste jaren voor het
faillissement van Fokker in de raad van bestuur de positie van verkoopdirecteur.
"Wat wij bij Fokker deden, constant in dialoog zijn met onze klanten, doen wij bij Fokker Services
ook", zegt Dijkhuizen. "Dat gaat dag in dag uit door. Wat dat betreft wordt de Fokker-cultuur
bij Fokker Services volledig gekopieerd. Ik vind het vervelend dat het op deze manier in de publiciteit komt
want het is beslist niet zo dat wij een onwerkbare situatie met belangrijke
klanten hebben. In mijn ogen zal meer dan de helft van de
nog bestaande Fokker-vloot nog meer dan 20 jaar vliegen. Dat vereist
constant nazorg en overleg met onze klanten. Dat gebeurt dan ook in de praktijk."
Een woordvoerder van de KLM laat voorzichtig weten: "Wanneer je als twee partijen bij een product
bent betrokken, ga ik ervan uit dat je je mond open mag doen als je meent iets te zeggen te hebben.
Dat gebeurt met onze klanten ook. Als een passagier bij ons ontevreden is kan hij ook zijn beklag
doen." Om daar even later meer openhartig en kritisch aan toe te
voegen: "Wij hebben nog steeds geen concrete signalen ontvangen
dat erbij Fokker Services veranderingen zijn opgetreden."
|
NRC Webpagina's
25 OKTOBER 1997
|