U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  


Klanten van Fokker klagen over service

Door onze redacteur MARC SERNÉ
ROTTERDAM, 25 OKT, Een aantal Iuchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM City Hopper, heeft zijn beklag gedaan over de service aan de vliegtuigen van Fokker. De klachten zijn vervat in een brief aan Fokker Services.

Dit is bevestigd door Stork, eigenaar van Fokker Aviation, waarin alle niet failliete onderdelen van de vliegtuigbouwer - waaronder Fokker Services - zijn ondergebracht. De voornaamste werkzaamheden van Fokker Services bestaan uit zogeheten logistieke service, het leveren van reserveonderdelen, technische ondersteuning en het verrichten van reparaties voor de bijna 1200 Fokker 50-, 70- en 1OO-toestellen, maar ook F27 en F28 vliegtuigen die wereldwijd nog vliegen.

In een brief van 26 augustus beklagen negen luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM City Hopper en dochter Air UK, zich over een gebrek aan ondersteuning bij de service. Als concrete klachten worden in de brief onder meer genoemd dat toestellen te vaak aan de grond staan voor servicebeurten, dat reserve-onderdelen vaak niet van goede kwaliteit zijn, terwijl de levertijd van de onderdelen te lang is.

Stork erkent dat het concern "een leerproces" doormaakt wat de service aan vliegtuigen betreft maar dat klachten van klanten in de luchtvaartindustrie niet ongewoon zijn en regelmatig worden geïventariseerd. "Airbus en Boeing krijgen ook klachten?"

In september heeft Fokker Services voor meer dan 250 klanten, een zogeheten 'customer day' georganiseerd, waarbij over en weer de problemen zijn besproken. Het was het eerste optreden van directeur Bernard Dijkhuizen, die enkele weken geleden in dienst getreden is bij Fokker Services. Dijkhuizen is de productieleider geweest van het Fokker 100- en 70-programma en bekleedde de laatste jaren voor het faillissement van Fokker in de raad van bestuur de positie van verkoopdirecteur.

"Wat wij bij Fokker deden, constant in dialoog zijn met onze klanten, doen wij bij Fokker Services ook", zegt Dijkhuizen. "Dat gaat dag in dag uit door. Wat dat betreft wordt de Fokker-cultuur bij Fokker Services volledig gekopieerd. Ik vind het vervelend dat het op deze manier in de publiciteit komt want het is beslist niet zo dat wij een onwerkbare situatie met belangrijke klanten hebben. In mijn ogen zal meer dan de helft van de nog bestaande Fokker-vloot nog meer dan 20 jaar vliegen. Dat vereist constant nazorg en overleg met onze klanten. Dat gebeurt dan ook in de praktijk."

Een woordvoerder van de KLM laat voorzichtig weten: "Wanneer je als twee partijen bij een product bent betrokken, ga ik ervan uit dat je je mond open mag doen als je meent iets te zeggen te hebben. Dat gebeurt met onze klanten ook. Als een passagier bij ons ontevreden is kan hij ook zijn beklag doen." Om daar even later meer openhartig en kritisch aan toe te voegen: "Wij hebben nog steeds geen concrete signalen ontvangen dat erbij Fokker Services veranderingen zijn opgetreden."

NRC Webpagina's
25 OKTOBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)