M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Publieke omroep wil meer jonge kijkers
Door een onzer redacteuren
Dat staat in het nieuwe meerjarenplan (1997-2001) dat de NOS gisteren heeft gepresenteerd. Met de plannen hoopt de publieke omroep volgend jaar een gemiddeld marktaandeel van 41 procent te behalen. Op dit moment bereiken de drie netten gezamenlijk krap 39 procent. Volgens netmanager Gerard Hulshof van Nederland 1 hebben alle omroepen zich gecommitteerd aan deze cijfers. Hulshof maakte gisteren duidelijk dat het bereiken van jongeren nog steeds een probleem vormt. ,,Boven de 35 jaar is het bereik OK, boven de 50 zelfs heel behoorlijk, maar de groep tussen 20 en 35 blijft achter,'' aldus Hulshof. In primetime, na acht uur 'savonds, komen er speciale avonden voor jongeren. Vanaf september 1998 zullen dat er drie per week zijn, op termijn moeten dat er zeven worden. Tussen vijf en acht moeten de jongeren ook bij de publieke omroep terecht kunnen, al zullen ze dan elk uur door een andere zender bediend worden. Hulshof noemt dat een ,,horizontale balk'' waarbij de jonge kijker telkens weet op welk net hij of zij moet afstemmen. Met deze opzet hoopt de NOS de reclame-inkomsten te vergroten. ,,Als je een jongeren- en ouderenprogramma achter elkaar zet, is het moeilijk kijkers vast te houden. Het Sterblok tussen de programma's is dan niet te verkopen'', aldus Hulshof. Ook in programmagenres zijn verschuivingen te verwachten. De omroepen hebben vastgesteld dat de hoeveelheid sport op televisie niet verder mag groeien. De huidige negen procent van de totale programmering is als maximum gesteld, afgezien van jaren met grote evenementen als Olympische Spelen en WK voetbal. De NOS wil verder de categorie ,,oorspronkelijk Nederlands drama'' in 1999 met de helft laten groeien tot 66 minuten per dag.
|
NRC Webpagina's
30 SEPTEMBER 1997
|
Bovenkant pagina |