U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  


Sanering bij VSN kost 2.500 banen

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 4 SEPT. De raad van bestuur en de raad van commissarissen van VSN Groep willen het streekvervoersconcern opsplitsen in twee onafhankelijke bedrijven. Bovendien moeten er 2.500 arbeidsplaatsen verdwijnen.

Dit heeft de raad van bestuur gistermiddag bekendgemaakt. VSN is de holding die 98 procent van het streekvervoer in Nederland in handen heeft. De reorganisatie heeft een tweeledige achtergrond. Door de opsplitsing wil het bestuur voldoen aan de randvoorwaarden die minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) stelt voor concurrentie in het openbaar vervoer: partijen die in 2000 meer dan de helft van de markt hebben komen niet in aanmerking voor een concessie.

En door het afstoten van arbeidsplaatsen moet het kostenniveau omlaag en de winstgevendheid omhoog. Vorig jaar bedroeg het bedrijfsresultaat van de VSN Groep 15 miljoen gulden op een omzet van 2,3 miljard.

De bonden, die gistermiddag op de hoogte zijn gesteld, nemen in eerste instantie een afwachtende houding in. ,,We zijn wel geschrokken'', zegt een woordvoerder van de Vervoersbond CNV. ,,Maar we wachten nog op onderbouwing van de plannen.''

In eerste instantie moeten er volgens de plannen 1.300 arbeidsplaatsen verdwijnen in de staf. ,,We kunnen ons niet voorstellen dat een op de drie mensen op kantoor niks zit te doen'', zegt een woordvoerder van de Vervoersbond FNV. ,,De overige 1.200 plaatsen betreffen chauffeurs. Dat willen ze bereiken door flexibilisering: precies datgene waartegen twee jaar geleden 27 dagen actie is gevoerd.'' Bij de VSN Groep werken 17.730 mensen, verdeeld over 17.200 arbeidsplaatsen.

Na opsplitsing zouden er twee, qua karakter verschillende bedrijven moeten ontstaan. De grootste, werknaam VSN-1, zou al het collectief personenvervoer omvatten van de huidige dochters ZWN, NZH, Midnet en Oostnet, alsmede alle overige bedrijfsactiviteiten, zoals onderhoud. Met een omzet van ruim 1,5 miljard gulden zou het ook naar internationale maatstaven een groot busbedrijf zijn. Volgens het bestuur is zo'n groot bedrijf in de Randstad ook nodig om op termijn te kunnen concurreren met de te verzelfstandigen gemeentelijke vervoerbedrijven.

Het tweede bedrijf, werknaam VSN-2, zou alleen het collectief personenvervoer omvatten van de huidige dochters Hanze, Veonn, BBA en Hermes. Met weinig overhead zou dit een prijsbokser kunnen worden, de Libertel onder de streekvervoerders, zoals een woordvoerder van VSN het uitdrukte.

NRC Webpagina's
4 SEPTEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)