NIEUWSSELECTIE
KORTE
BERICHTEN
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Sanering bij VSN kost 2.500 banen
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 4 SEPT. De raad van bestuur en de raad van commissarissen
van VSN Groep willen het streekvervoersconcern opsplitsen in twee
onafhankelijke bedrijven. Bovendien moeten er 2.500 arbeidsplaatsen
verdwijnen.
Dit heeft de raad van bestuur gistermiddag bekendgemaakt. VSN is de
holding die 98 procent van het streekvervoer in Nederland in handen
heeft. De reorganisatie heeft een tweeledige achtergrond. Door de
opsplitsing wil het bestuur voldoen aan de randvoorwaarden die minister
Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) stelt voor concurrentie in het
openbaar vervoer: partijen die in 2000 meer dan de helft van de markt
hebben komen niet in aanmerking voor een concessie.
En door het afstoten van arbeidsplaatsen moet het kostenniveau omlaag en
de winstgevendheid omhoog. Vorig jaar bedroeg het bedrijfsresultaat van
de VSN Groep 15 miljoen gulden op een omzet van 2,3 miljard.
De bonden, die gistermiddag op de hoogte zijn gesteld, nemen in eerste
instantie een afwachtende houding in. ,,We zijn wel geschrokken'', zegt
een woordvoerder van de Vervoersbond CNV. ,,Maar we wachten nog op
onderbouwing van de plannen.''
In eerste instantie moeten er volgens de plannen 1.300 arbeidsplaatsen
verdwijnen in de staf. ,,We kunnen ons niet voorstellen dat een op de
drie mensen op kantoor niks zit te doen'', zegt een woordvoerder van de
Vervoersbond FNV. ,,De overige 1.200 plaatsen betreffen chauffeurs. Dat
willen ze bereiken door flexibilisering: precies
datgene waartegen twee jaar geleden 27 dagen actie is gevoerd.'' Bij de
VSN Groep werken 17.730 mensen, verdeeld over 17.200 arbeidsplaatsen.
Na opsplitsing zouden er twee, qua karakter verschillende bedrijven
moeten ontstaan. De grootste, werknaam VSN-1, zou al het collectief
personenvervoer omvatten van de huidige dochters ZWN, NZH, Midnet en
Oostnet, alsmede alle overige bedrijfsactiviteiten, zoals onderhoud. Met
een omzet van ruim 1,5 miljard gulden zou het ook naar internationale
maatstaven een groot busbedrijf zijn. Volgens het
bestuur is zo'n groot bedrijf in de Randstad ook nodig om op termijn te
kunnen concurreren met de te verzelfstandigen gemeentelijke
vervoerbedrijven.
Het tweede bedrijf, werknaam VSN-2, zou alleen het collectief
personenvervoer omvatten van de huidige dochters Hanze, Veonn, BBA en
Hermes. Met weinig overhead zou dit een prijsbokser kunnen worden, de
Libertel onder de streekvervoerders, zoals een woordvoerder van VSN het
uitdrukte.
|
NRC Webpagina's
4 SEPTEMBER 1997
|