NIEUWSSELECTIE
KORTE
BERICHTEN
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Winst Grolsch daalt met vijftien procent
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 3 sept. Bierbrouwer Grolsch heeft in het eerste halfjaar
15,4 procent minder nettowinst gemaakt dan in dezelfde periode vorig
jaar. De winst daalde van 21,0 miljoen gulden naar 17,8 miljoen. Voor
heel 1997 wordt een duidelijk lagere nettowinst verwacht.
De omzet van Grolsch nam in het eerste halfjaar met 9,4 procent toe tot
350 miljoen gulden. Ongeveer de helft daarvan kwam op rekening van de
deelneming van Grolsch in Polen. Het belang in Elbrewery, marktleider
met 20 procent in Polen, is uitgebreid van 15 naar 25 procent.
Ook in Nederland steeg de afzet. Het marktaandeel in gewoon bier (pils)
bleef gelijk, op naar schatting ongeveer 16 procent. Maar de verkoop van
de eerste vier speciaalbieren, die zijn uitgebracht ter viering van 100
jaar beugelfles, is volgens Grolsch een succes. Daarnaast is de export
naar de Verenigde Staten gestegen, waar de distributie nu door Seagram
wordt verzorgd.
De winst per aandeel voor het halfjaar daalde met 18 procent van 1,32
naar 1,08 gulden. Op de Amsterdamse beurs noteerde het aandeel rond het
middaguur 2 gulden lager op 63 gulden.
De winst van de brouwerij uit Enschede was beduidend lager dan
financiële analisten hadden verwacht. Die rekenden op een winst van
20 tot 23 miljoen gulden. ,,Het zou niet onverstandig zijn als Grolsch
aansluiting zoekt bij een grote internationale brouwer'', zegt analist
R.J. Buchner van F. van Lanschot Bankiers. ,,Alleen zou ik niet weten
wie geïnteresseerd is. Als Interbrew (Dommelsch en Oranjeboom)
Grolsch wil overnemen, leidt dat tot problemen in Brussel. Dan zouden
Heineken en Interbrew meer dan 80 procent van de Nederlandse markt in
handen hebben. En Bavaria lijkt zich voorlopig te richten op export naar
de Verenigde Staten.''
Grolsch heeft, net als andere bierbrouwers, de stijgende productiekosten
niet kunnen doorberekenen in de prijs van bier in de winkel. ,,De
laatste prijsstijging in Nederland dateert van november 1993'', zegt een
woordvoerder van Grolsch. ,,Als je dan bedenkt dat de CAO-lonen de
laatste jaren gemiddeld 3 procent zijn gestegen, kun je uitrekenen wat
dat betekent.''
,,Duidelijk is dat de winstmarges nog steeds onder druk staan'', zegt
analist Gerard Rijk van ING Barings. ,,In Nederland is Grolsch er
bijvoorbeeld niet in geslaagd om de uitgaven voor marketing te
vergroten. Terwijl Heineken en Amstel hun merk beschermen, laat Grolsch
het er een beetje bij zitten. Dat is een slecht teken voor de
toekomst.''
Bestuursvoorzitter P.P. Snoep van Grolsch maakte eerder dit jaar bekend
dat hij vertrekt zodra een opvolger is gevonden. Grolsch onderzoekt
daarnaast waar de brouwerij in de toekomst gevestigd wil zijn. In
Groenlo en Enschede, in beide of op een nieuwe locatie.
|
NRC Webpagina's
3 SEPTEMBER 1997
|