R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Muriel
RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Maar met Muriel kwam de cineast wel heel dichtbij de pijnlijkste contemporaine preoccupaties, en dat op een moment dat Frankrijk werd overspoeld door honderdduizenden Franse Algerijnen die na de onafhankelijkheid een goed heenkomen moesten zoeken. Overigens was Resnais niet de eerste Nouvelle vague-regisseur die zich expliciet met de traumatische geschiedenis van de Algerijnse oorlog bezig hield: Jean-Luc Godards Le petit soldat uit 1960 bleef echter drie jaar lang verboden voor openbare vertoning. Voor de hedendaagse toeschouwer is in Muriel misschien niet zozeer het thema van de Algerijnse oorlog van belang, maar de manier waarop Resnais terloops de moderne consumptie-maatschappij in wording schildert. Boulogne-sur-mer was daarvoor een ideale locatie, omdat het plaatsje bij bombardementen in de Tweede wereldoorlog van de aardbodem was weggevaagd. Van de moderne architectuur en de huisinrichting in de film gaat iets onmiskenbaars kils en seriematigs uit. De gruwelijke Algerijnse achtergrond van de hoofdpersonen krijgt tegen dat decor bijna iets van een goede, ouwe tijd.
Muriel ou le temps d'un retour, VPRO, Ned.3, 23.11-1.07u.
|
NRC Webpagina's
25 AUGUSTUS 1997
|
Bovenkant pagina |