U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    K U N S T  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

T I T E L : Alles moet weg
R E G I E : Jan Verheyen
M E T : Stany Crets, Peter van den Begin

Uitgebracht door Polygram Video.

Roadmovie die dicht bij huis blijft

Door BIANCA STIGTER
Een hamburger eten langs route 66 klinkt romantischer dan een kroketje trekken aan de A2. Nederland is Amerika niet en Vlaanderen ook niet en daar speelt Alles moet weg, een roadmovie die nooit ver van huis komt.

Als rijkeluiszoontje Tony Hanssen zijn rechtententamen verknalt, besluit hij verkoper te worden. Hij koopt een busje, stouwt het vol folders en een veldbed en gaat de boer op, het leven in. Hij komt Andreeke tegen, een kruimeldief met een Harley Davidson en als ze besluiten samen ergens in te breken, kan maar een woning het doel zijn: de villa van Tony's ouders.

Regisseur Jan Verheyen, die eerder Boys maakte, maakte een roadmovie met weinig kilometers, weinig landschap, en veel dialogen, lantaarnpalen en benepenheid. Voor Nederlandse kijkers heeft de locatie het voordeel dat ze door de iets andere taal, de iets andere zeden en partijen net zo'n exotische indruk kan maken als Amerika. Alles moet weg is gebaseerd op de gelijknamige schelmenroman van Tom Lanoye uit 1988, en het zijn de verwikkelingen die hij bedacht die ook de film zo onverwacht grappig en melancholiek maken. Verheyen handhaafde de losse structuur van het boek en voegde er overtuigende acteurs van de Blauwe Maandag Compagnie en een paar filmische trucs aan toe die goed werken, waaronder de kortst mogelijke flash-backs, die herinneringen lijken omdat ze geen verhaal vertellen, maar een foto laten zien van een gebeurtenis, en dat niet eens op het relevantste moment, maar vlak ervoor; als Andreeke aan het woord is, ziet hij bijvoorbeeld even zijn ex-vriendin met iemand anders in het bad zitten, nee we zien alleen haar, de rest is nog steeds zo van woede omfloerst dat hij het zelf niet zien kan.

Tony (Stany Crets) trekt als een loser door het land want de Uilenspiegel die hij wil zijn kan hij maar niet worden. Schreeuwlelijk Andreeke (Peter van den Begin) is een nog grotere loser dan Tony, die ooit een bloemenwinkel heeft gehad en nu een café begint, waar mensen in plaats van te drinken telefoneren of sigaretten kopen. Andreeke overleeft hun laatste avontuur niet. Tony vertrekt naar het buitenland. Amerika?

NRC Webpagina's
23 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)