V O O R P A G I N A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Curatoren pleiten top Fokker vrij
Door een onzer redacteuren
Dit laten de curatoren weten in een vandaag gepubliceerd rapport naar aanleiding van een onderzoek dat zij hebben ingesteld naar de oorzaken van Fokkers ondergang. Volgens de curatoren kan het bestuur van Fokker niet worden verweten dat het zijn taak zodanig onbehoorlijk heeft vervuld dat aannemelijk is dat dit een belangrijke oorzaak is van het faillissement. De belangrijkste oorzaken van Fokkers definitieve ondergang vormen volgens de curatoren de ongunstige uitgangspositie van Fokker als kleine vliegtuigbouwer en het feit dat de vliegtuigbouwer aan het begin van de beoordeelde periode van drie jaar financieel was uitgehold. De slechte economische omstandigheden worden door de curatoren als belangrijkere oorzaken van het faillissement gezien dan een aantal tekortkomingen bij de pogingen van de grotendeels vernieuwde raad van bestuur van Fokker en van de commissarissen om de kosten van de vliegtuigfabriek tijdig te verlagen. Het rapport van de curatoren wijst er op dat de raad van bestuur onder buitengewoon moeilijke externe omstandigheden moest opereren, maar wel reorganisaties heeft uitgevoerd die wat betreft de vermindering van het personeel naar Nederlandse begrippen diep in de organisatie ingrepen. De onderhandelingen over de inkoopprijzen bij de voornaamste toeleveranciers Rolls Royce (motoren), DASA (rompen) en Shorts (vleugels), de grootste kostencomponent bij het voormalige Fokker, zijn pas in 1995 hard genoeg aangepakt, vinden de curatoren. Vanaf september 1995 leverde deze prijsverlaging aanzienlijke resultaten op. Wel is er kritiek op de raad van bestuur dat het de reorganisatie van de managementlaag bij Fokker nauwelijks heeft aangepakt. De curatoren hebben ook kritiek op de overheid. Zij zeggen dat het er op lijkt dat de staat en DASA in twee onderhandelingsbesprekingen in november '95 vrijwel uitsluitend hebben gesproken over de verbetering van de balans en van de liquiditeit van Fokker en over de wenselijke Europese samenwerking in de vliegtuigbouw. Ontwikkelingen binnen het bedrijf en binnen de markt zijn tijdens de bespreking tussen premier Kok en minister Wijers enerzijds en Jürgen Schrempp en Manfred Bischoff namens Daimler-Benz anderzijds, kennelijk niet ter sprake geweest.
|
NRC Webpagina's
15 JULI 1997
Domicilie, |
Bovenkant pagina |