U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Murdoch slaat slag in Amerikaanse tv


NEW YORK, 13 JUNI. Mediamagnaat Rupert Murdoch heeft twee grote stappen gezet in de Amerikaanse televisie-industrie. Zijn bedrijven News Corporation en Fox Kids Worldwide zijn gisteren voor een bedrag van 1,9 miljard dollar (3,7 miljard gulden) eigenaar geworden van Family Channel, het goed bekeken Amerikaanse televisiestation van de veelbespoken dominee Pat Robertson. Deze vroegere evangelistische presidentskandidaat wordt vice-voorzitter van de raad van bestuur van de beursgenoteerde tv-onderneming. Zijn zoon Tim blijft directeur.

Op de dag van de overname maakte Murdoch bekend dat hij zich terugtrekt uit de snel groeiende markt voor satelliettelevisie met de verkoop van z'n belang in American Sky Broadcasting aan concurrent Primestar Partners, waarin Murdoch overigens een belang van 30 procent heeft. Murdochs geplande overname van satelliettelevisiestation Echostar, ter waarde van een miljard dollar, ketste vorige maand nog af. Hij beschuldigt Echostar van contractbreuk en heeft bij dit bedrijf een schadeclaim ingediend in de vorm van een renteloze lening van 200 miljoen dollar.

Murdoch stort zich nu dus in de markt van televisiestations die worden doorgegeven door de satellietnetwerken. Dankzij de koop van Family Channel, dat dagelijks ongeveer 67 miljoen huishoudens bereikt, heeft Murdoch een stevige voet aan de grond gekregen op de Amerikaanse televisiemarkt. Wegens de grote kijkdichtheid van Family Channel en het kindernet Fox Kid Worldwide moet het kabelnetwerk Time Warner z'n stations wel doorgeven. Door de verkoop van zijn tv-zender heeft Robertson de waarde van zijn fortuin verveelvoudigd. Z'n christelijke achterban vreest echter dat door de verkoop van het station aan Murdoch de programma's worden overladen met commerciële inhoud die op gespannen voet staat met de bijbel. (Reuter)

NRC Webpagina's
13 JUNI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)