U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Ether kinderloos

MONIQUE SNOEIJEN
Een kleuter van vier krijgt met één druk op de afstandsbediening Kindernet op het scherm, en met een routineus gebaar plaatst hij de nieuwste cd van de Housesmurfen in de stereo. Maar aan de afstemmingsknop van de radio kan hij draaien wat hij wil uit de ether zal hij geen kinderprogramma binnenhalen. Tenzij hij toevallig op de middengolf heeft afgestemd en het precies tien voor zeven 's ochtends is. Om zeven uur is zijn kans al weer verkeken.

Pyamapret op Radio 5 van Teleac is het enige kleuterprogramma van de publieke radio. Rim en zijn zusje Roos zijn daarin onder anderen elke werkdag ,,ludiek en educatief'' bezig met tellen, nieuwe buren of boos en blij zijn. De verhaaltjes, liedjes en hoorspelletjes moeten volgens de programmaformule ,,spelenderwijs een bijdrage leveren aan de taalontwikkeling van jonge kinderen''. Niet in de laatste plaats aan het taalvermogen van allochtone kinderen.

Het geluid van een geeuw. Dan: ,,Ik hoor de haan en de kippen en de andere vogels en de tram en de auto en de kerk en de moskee. Ik ben wakker. Ben jij ook wakker? En wat hoor jij dan? Jij hoort mij!'' Was het maar waar. Naar het luistergedrag van kleuters is weliswaar nooit onderzoek gedaan. Het gangbare luisteronderzoek van de kijk en luisterdienst van de NOS meet pas vanaf zeven uur en voor luisteraars ouder dan dertien jaar maar zeker is dat het marktaandeel van Radio 5 gemiddeld niet meer dan één procent is (dat wil zeggen dat van alle radioluisteraars één procent op deze zender heeft afgestemd). Nu zendercoördinatoren de opdracht hebben gekregen om van de publieke zenders duidelijk herkenbare stations te maken (een nieuwszender, een klassieke zender, een zender voor popmuziek enzovoort) vallen radiofiguren als Paulus de Boskabouter en Miepje Mol voortaan buiten de boot.

Bang dat ,,een hele generatie zou vervreemden van de radio'', begon B. Geeraedts daarom vorig jaar mei het commerciële station Kikkerradio. In een aantal steden in Nederland zit het inmiddels op de kabel. Bij Pyamapret gaan ze er vanuit dat de aandachtsspanne van een luisterend kind maximaal tien minuten is (een meemimende ouder wil ook nog wel eens helpen), maar Kikkerradio wil de hele dag 'een gezellige zender' zijn die 'gewoon aan kan blijven staan, terwijl je ondertussen blijft knutselen en spelen'. De bedoeling is zowel de allerkleinsten te bedienen (liedjes van Poesje mauw en Klein klein kleutertje) als de wat oudere kinderen (Kinderen voor kinderen en de houseversie van Pipi Langkous). Er is aan het einde van de middag de Kikkerclub een soort talkradio voor jonge gezinnen en voor jonge moeders die overdag thuis zijn is er rond het middaguur 'Ouders van Nu' waarin in samenwerking met het gelijknamige blad deskundigen spreken over voeding, opvoeding en gezondheid. Om te voorkomen dat ouders 's avonds - de kinderen liggen inmiddels in bed - helemaal simpel worden van Twee emmertjes waterhalen en Onder moeders paraplu, wordt Kikkerradio na zeven uur Radio Grenouille met nonstop Franse chansons.

Maar nog geen jaar na oprichting staat Kikkerradio al weer op het punt de programmering te veranderen. Om een reden die niets met kinderradio te maken heeft. Veel kabelexploitanten zijn van mening dat kinderen 's avonds in bed liggen. Op de frequentie van Kikkerradio kan dan dus best een ander programma worden uitgezonden. In sommige huiskamers schalt dan na het sprookje van Belle en het beest opeens keiharde dansmuziek. Maar Kikkerradio wil per se vierentwintig uur per dag de doelgroep (ouders met jonge kinderen) bedienen. ,,Anders ben je ze kwijt'', zegt Geeraedts. Om de kabeluren nu te overtuigen van de noodzaak om Kikkerradio vierentwintig uur per dag uit te zenden, zullen volgens Geeraerdts ,,de dag en avondprogrammering meer op elkaar gaan lijken''. Gelukkig zijn er ook op cd en cassette mooie sprookjes en verhalen.

NRC Webpagina's
26 MEI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)