U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Pepsi Spice

HENK VAN GELDER
De vorige Pepsi-ster heeft het maar liefst negen jaar volgehouden. Maar toen het afgelopen was, vielen er harde woorden. Pepsi-Cola zegde het contract met Michael Jackson immers op, toen de zanger tot de nek toe verwikkeld was geraakt in een seksschandaal (dat overigens door het betalen van een afkoopsom aan het betrokken jongetje, nimmer is opgehelderd). Niet alleen kon de frisdrankfabrikant het zich niet langer permitteren in één adem te worden genoemd met een beladen begrip als pedofilie, maar ook stoorde het bedrijf zich aan het verwijt van Jackson dat hij een verslaving aan pijnstillers had overgehouden aan de brandwonden die hij opliep tijdens de opnamen voor een Pepsi- commercial.

Dit alles speelde zich af in november 1993, en sindsdien had Pepsi-Cola geen zichtbare banden met de popindustrie meer. Tot daarin vorige week verandering kwam door de eerste uitzending van een nieuwe tv-commercial, waarin de fakkel van Michael Jackson bleek te zijn overgenomen door de Spice Girls, de razend succesvolle Engelse meisjesgroep die het afgelopen jaar niet minder dan elf miljoen cd-albums heeft verkocht. In modieus gebleekte beelden hupsen de vijf zangeresjes heen weer met blauwe blikjes Pepsi in de hand, terwijl van hun hijgerige voordracht niet veel meer te verstaan is dan een paar kreten: Move over, yeah, bijvoorbeeld, en next wave, en Generation Next - niet toevallig de leuze waarmee de bottelaar van het zoetbruine drankje dit jaar de jongerenmarkt tracht te bestormen.

Wat opvalt, is dat de Spice Girls niet één keer de merknaam Pepsi-Cola zingen - evenmin, overigens, als hun voorgangers Ray Charles, Tina Turner, Madonna en ook Michael Jackson. De laatste was zelfs, ondanks het miljoenencontract, niet bereid zo'n flesje of blikje daadwerkelijk aan de mond te zetten. Hij lustte het spul niet. ,,Maar dat wordt in beeld ruimschoots gecompenseerd,'' zegt Pepsi-woordvoerder Paul Heere.

Het contract met de Spice Girls geldt voorlopig alleen voor dit jaar. Daarna zal worden bezien ,,of we er alletwee nog steeds beter van worden''. Het omvat naast de reclamecampagne een aantal door Pepsi-Cola gesponsorde concerten en bovendien een nieuwe plaat, die deze zomer exclusief (,,via koppelverkoop'') bij Pepsi te koop is - en dus niet in de platenwinkels. Het ziet er dan ook naar uit dat die plaat de eerste van het kwintet zal zijn, die volgens de officiële regels geen hit wordt. Hitparades weerspiegelen nu eenmaal uitsluitend de verkoop in de platenwinkels. De woordvoerder kan nog geen antwoord geven op de vraag of de fabrikant ook betrokken zal zijn bij de deze week in Cannes aangekondigde Spice Girls-speelfilm, maar hij vermoedt wel dat deze produktie volop mogelijkheden zal bieden voor product placement. Dat her en der flesjes of blikjes Pepsi in beeld zullen komen, is derhalve zeer waarschijnlijk.

Met de keuze voor de Spice Girls lijkt Pepsi-Cola, de eeuwige tweede na de gigant Coca-Cola, een nog jongere doelgroep aan te spreken dan met vroegere vedetten als Tina Turner, Madonna en Michael Jackson. ,,Dat is waar,'' beaamt woordvoerder Heere, ,,maar vergeet niet dat de hype rond die personen destijds vergelijkbaar was met die van de Spice Girls nu. Ook hun fans bevonden zich, toen we met hen begonnen, voornamelijk onder de jongeren. Pas later zijn ze het gesprek van de ontbijttafel geworden. Ik denk trouwens dat de Spice Girls nu al ook bij ouderen bekend zijn. Kijk maar naar Cannes; ze speelden daar een nevenrol en toch heeft hun foto in alle kranten gestaan. En ik werd deze week gebeld door een redacteur van het Jeugdjournaal, die zei: oja, mijn dochter heeft net haar spaarvarken opengebroken om een nieuwe plaat van ze te kopen.''

Als het kind nu ook nog van het in Goede tijden slechte tijden gepropageerde Coca-Cola overstapt naar de concurrentie, is de campagne geslaagd.

NRC Webpagina's
17 MEI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)