M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Winst PCM stijgt 70 procent
Omvang van dagblad neemt niet meer toe
Door een onzer redacteuren
,,De produktontwikkeling bij dagbladen zal de komende jaren anders verlopen dan in de afgelopen tijd. Kranten gingen van twee naar vier en naar zes katernen. Dat is afgelopen'', aldus Smaling. In de toekomst wordt het ,,minder of compacter of anders''. Hij verwijst naar signalen van lezers die klagen over de toenemende leeslast. De verschillende krantenredacties moeten dat probleem zelf ,,intelligent oplossen''. Volgens Smaling gaat het niet om kostenbesparing bij de uitgever: ,,Daardoor zijn mijn opmerkingen niet ingegeven.'' De netto winst van PCM bedroeg in 1996 36,1 miljoen gulden, 70 procent meer dan de 21,4 miljoen een jaar eerder. De cijfers zijn sterk vertekend door de overname van de Dagbladunie (onder meer NRC Handelsblad en Algemeen Dagblad) eind 1995. Het bedrijfsresultaat is in dezelfde periode gestegen van 48 miljoen gulden naar 136 miljoen, terwijl de omzet verdubbelde van 624 miljoen tot een kleine 1,3 miljard gulden. Een aanzienlijk deel van het bedrijfsresultaat moest afgelopen jaar worden ingezet voor afschrijving van goodwill als gevolg van de overname (26,9 miljoen gulden) en betaling van rente aan met name financier ING. Het saldo van financiële baten en lasten kwam afgelopen jaar uit op 40,3 miljoen negatief, tegen 5,5 miljoen positief in 1995. Smaling toonde zich vanochtend tevreden omdat de resultaten uitstijgen boven de ramingen aan de vooravond van de overname. Voor 1997 verwacht de uitgever verdere stijging van winst en omzet. Smaling is niet van zins de schulden versneld af te lossen nu het de onderneming voor de wind gaat: ,,We houden ons aan het aflossingsschema van acht tot tien jaar dat we zijn overeengekomen''. Als belangrijkste reden daarvoor noemt hij nieuwe investeringen, zoals de 200 miljoen gulden die een nieuwe drukkerij in Amsterdam moet gaan kosten. In een poging Het Parool, een verlieslijdende uitgave van PCM, er bovenop te helpen wordt de krant vanaf eind augustus ingrijpend veranderd. Naast een sterker accent op de Amsterdamse regio zullen alle gespecialiseerde katernen verdwijnen en komt er een dagelijkse bijlage op 'half formaat'. Door de reorganisatie zullen ruim twintig redactionele arbeidsplaatsen verdwijnen, aldus het jaarverslag. Afgelopen jaar steeg de gezamenlijke oplage van PCM-dagbladen slechts ,,zeer licht'' tot 1,45 miljoen exemplaren, waardoor het marktaandeel 30 procent bleef. Groei was er wel in de advertentiemarkt die verantwoordelijk was voor tweederde deel van de ,,autonome omzetstijging'' van 72 miljoen gulden. Landelijke kranten (voornamelijk PCM bladen en de Telegraaf) zagen afgelopen jaar hun advertentievolume stijgen met 3,4 procent. NRC Handelsblad is de sterkste stijger met 7,1 procent, gevolgd door de Volkskrant met 6,6 procent. De stijging bij Trouw bedroeg 1,5 procent, terwijl Algemeen Dagblad 1,1 procent meer advertentieruimte verkocht. Bij Het Parool daalde de advertentie-omvang met 3 procent. Vooral personeelsadvertenties lieten een grote groei zien: NRC Handelsblad met 17,8 procent, de Volkskrant 17,6 procent en Algemeen Dagblad 14,6 procent. Voor de boekendivisie van PCM zijn over 1996 nog geen definitieve cijfers beschikbaar. Het jaarverslag meldt dat het bedrijfsresultaat van Meulenhoff & Co afgelopen jaar dat van 1995 heeft overtroffen. De deelneming in het Amsterdamse regionale televisiestation AT5 heeft in 1996 voor het eerst een positief bedrijfsresultaat opgeleverd. Maar daarbij moet worden aangetekend dat de zender voor een deel wordt gefinancierd met publieke gelden. Smaling wilde vanmorgen niet zeggen of PCM haar belang zal afstoten als die publieke bijdrage zoals gepland over twee jaar verdwijnt. Evenmin ging hij in op de strategie van PCM indien minister Wijers prijsafspraken tussen dagbladen verbiedt.
|
NRC Webpagina's
14 MEI 1997
|
Bovenkant pagina |