U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

IBM wint pr-slag van Microsofts Bill Gates

Door onze correspondent LUCAS LIGTENBERG
NEW YORK, 13 MEI. IBM is weer helemaal terug. Na jarenlang nagewezen te zijn als arrogante gigant en logge dinosaurus, heeft het computerconcern een magnifieke public-relationscoup gepleegd op het schaakbord.

De overwinning van Deep Blue op Garry Kasparov heeft Amerikanen voor het eerst sinds jaren weer enthousiast gemaakt over IBM. Sommigen proberen er zelfs een klap in het gezicht van rivaal Microsoft in te zien. Tegelijk met de match tussen Deep Blue en Kasparov belegde Bill Gates van Microsoft namelijk een 'CEO Summit', ofwel een directeurentop. Het nieuws van de afgelopen week werd echter elke dag volledig beheerst door de schaakpartij.

,,Dit is een ongelofelijke winst voor IBM'', zegt Brad Johnson, IBM-volger bij het vakblad Advertising Age. ,,De winst voor IBM is vele malen groter dan de winst die Deep Blue heeft behaald. IBM krijgt hierdoor het aureool van technologieleider en vernieuwer. Dit is de meest effectieve besteding van vijf miljoen dollar die IBM ooit gedaan heeft.''

Volgens Johnson valt op de technologische prestatie van IBM wel iets af te dingen. Het was immers onvermijdelijk dat met steeds machtiger en krachtiger computers een machine een keer een schaakmatch van een wereldkampioen zou winnen. Johnson: ,,Laten we eerlijk wezen: een technologiebedrijf van 60 miljard dollar heeft er met man en macht jaren aan moeten werken om één man op het schaakbord te verslaan.''

Johnson vindt het daarom wel interessant dat de naam Microsoft voortdurend wordt genoemd. Hij ziet een scenario voor zich waarbij IBM's aartsrivalen Microsoft en Intel samen een schaakcomputer zouden ontwikkelen die Deep Blue uitdaagt. ,,Het zou technologisch interessant zijn maar ook een waardige follow-up van deze tweekamp'', aldus Johnson. ,,Wat betreft publiciteit zou het alles slaan wat we de afgelopen week hebben gezien.''

Volgens Johnson kwam Deep Blue's succes aanvankelijk geheel op rekening van de ingenieurs en technici. Toen echter duidelijk werd dat Deep Blue een kans maakte en de hype toenam, speelde de pr-afdeling van IBM daar goed op in. Johnson: ,,Je kon geen blad opslaan of je las stukken over schaken, op tv en radio was het belangrijk nieuws en op Internet zag je het ook overal.''

Het succes van Deep Blue is voor IBM de kroon op een periode van herstel. Met IBM gaat het alweer enkele jaren veel beter. Het bedrijf maakte begin jaren negentig een moeilijke en verliesgevende tijd door en ontsloeg in totaal tachtigduizend werknemers. Microsoft bloeide en versloeg IBM op de terreinen waar de twee bedrijven elkaar tegenkwamen: software. IBM was de risee van de computerwereld geworden.

Met het aantreden van Louis Gerstner in 1993 begon 'Big Blue' aan zijn herstel. Hij sneed waar nodig, zette een stop op onrendabele onderdelen en rekende af met de mythe dat IBM alles alleen af kon. IBM nam voor het eerst in zijn bestaan andere bedrijven over, waaronder Lotus, en sloot joint-ventures. Het aandeel IBM bereikte een dieptepunt van om en nabij de 40 dollar in 1994 maar is sindsdien verviervoudigd in waarde.

NRC Webpagina's
13 MEI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)