U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    O P I N I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

H O O F D A R T I K E L :
Belastingen


ACCIJNS OP alcoholvrije dranken, Alcoholaccijns, Afvalstoffenbelasting, Assurantiebelasting, Belasting op personenauto's en motorrijwielen (BPM), Belasting op uranium-235, Benzineaccijns, Brandstofbelasting, BTW (omzetbelasting), Dividendbelasting, Grondwaterbelasting, Huurwaardeforfait, Hondenbelasting, Inkomstenbelasting, Invoerheffingen, Kansspelbelasting, Kapitaalsbelasting, Loonbelasting, Luchtvaartbelasting, Motorrijtuigenbelasting, Omroepbijdrage, Overdrachtsbelasting, Onroerende-zaakbelasting, Precariobelasting, Premies volksverzekeringen, Provinciale milieuheffingen, Regulerende energieheffing, Reiskostenforfait, Successierechten, Tabaksaccijns, Toeristenbelasting, Vennootschapsbelasting, Vermogensbelasting, Verontreinigingsheffing, Waterschapsheffingen. En nog vele andere heffingen, accijnzen en belastingen.

DE OVERHEID heeft geld nodig voor de financiering van publieke taken. Die taken zijn in de loop der jaren steeds verder uitgedijd en zo is ook de belastingheffing uitgegroeid tot een etagebos van regelingen. Daarop zijn weer allerlei uitzonderingen ingevoerd om het draagkracht- en het profijtbeginsel in de belastingheffing tot hun recht te laten komen.

Meestal is de belastingheffing recht-op-en-neer: goederen, inkomen, bezit of buitenlandse handel worden tegen een bepaald tarief belast. Soms krijgt de belasting een ideële verpakking: 'slecht' gedrag wordt extra belast en 'goed' gedrag beloond. Zo zijn fiscale aftrekposten bedacht voor milieuvriendelijk beleggen, voor een fiets-van-de-zaak, hypotheekrente, pensioensparen en schenkingen aan goede doelen. Met bijvoorbeeld tabaksaccijnzen, milieu- en energieheffingen en het reiskostenforfait probeert de overheid bepaald gedrag van burgers fiscaal te ontmoedigen. Alle nobel gepresenteerde bedoelingen ten spijt gaat het vrijwel altijd om vindingrijke manieren van de overheid om nieuwe of hogere belastingen te kunnen heffen. En aangezien iedere heffing ingrijpt in de inkomensverhoudingen, moet er vaak via andere fiscale wegen weer worden gerepareerd.

Nationale belastingheffing speelt zich niet af in een autarkisch, afgesloten gebied. Nederlanders kunnen over de grens hun spaargeld belastingvrij beleggen, profiteren van hogere vrijstellingen, tegen een lager BTW-tarief spullen kopen of lager belaste benzine tanken. De 'interne markt' van de Europese Unie bevordert het vrije verkeer van goederen, diensten en kapitaal. Over enkele jaren, als met dezelfde munt wordt afgerekend in ten minste Duitsland, Frankrijk, België en Luxemburg, wordt de grensoverschrijdende transparantie van de prijseffecten van BTW, accijnzen, heffingen en belastingtarieven nog veel zichtbaarder.

DE AFGELOPEN weken hebben politici van verschillende partijen wat ideeën gelanceerd voor belastinghervorming. Staatssecretaris De Grave hield een pleidooi voor een uniform belastingtarief (een zogenoemde flat tax), Kamerlid Van der Ploeg pleitte voor de verrekening van aftrekposten tegen een vast tarief (tax credits), premier Kok maakte opmerkingen over de belasting van kapitaalwinst en staatssecretaris Vermeend liet zich uit over de wenselijkheid om de grondslag voor de belastingen te verbreden door aftrekposten te schrappen in ruil voor lagere tarieven.

Allemaal interessante gedachten, maar gezien bovenstaande waslijst van soorten en maten van belastingen niet genoeg om Nederland op fiscaal gebied beleidsconcurrerend te houden binnen de komende interne markt van de euro. Het is de hoogste tijd voor een maatschappelijke discussie over het belastingstelsel van de komende eeuw.

NRC Webpagina's
10 MEI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)