M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Plaagstoot voor kenners
HENK VAN GELDER Zoals over beeldende kunst steeds vaker te lezen valt dat ze eigenlijk over beeldende kunst gaat, en over theater dat het over theater gaat - in plaats van over de buitenwereld - zo doet zich nu ook het verschijnsel van reclame over reclame voor. ,,Wij van WC Eend adviseren WC Eend,'' verwees al een paar jaar geleden op speelse wijze naar de witgejaste adviseurs die wasmiddel X of tandpasta Y aanbevelen, maar de huidige campagne van het herenmodemagazijn Hij gaat nog een paar stappen verder. De blikvanger vormt een in smaakvol zwart-wit afgedrukte foto van een omstrengeld en ongekleed paar. Over de bilpartij van de jongeman is in kleur een broek afgebeeld. En daaronder is een oranje strook te zien, als was het een haastig aangebrachte toevoeging, met de tekst: ,,I.v.m. Reclame Code Comm.: Broek 69,-'' Het laatste half jaar heeft Hij een aantal aanvaringen gehad met de Reclame Code Commissie, het zelfregulerend instituut van de reclamewereld. Op de affiches van december was immers een model in een modieus kostuum gefotografeerd tegen een glas-in-lood-achtige achtergrond, waaronder te lezen stond: ,,Hij is er ook voor u.'' Dat was, aldus de RCC, ,,nodeloos kwetsend'' voor een (christelijke) bevolkingsgroep. Begin dit jaar toonde Hij zijn kostuums als op de grimmige zwart-wit-foto's van neergeschoten gangsters in het vooroorlogse Amerika. Opnieuw kwamen er klachten en opnieuw boog de RCC zich daarover. Weliswaar werd Hij niet gemaand de campagne te stoppen - het enige sanctiemiddel dat het college heeft - maar wel lieten de arbiters doorschemeren dat het op het randje was. Wie deze geschiedenis kent, zal in de nieuwe Hij-affiches de plaagstoot herkennen. Maar wie kent deze geschiedenis? Met andere woorden: wie begrijpt de strekking van de oranje strook en de cryptische verwijzing naar de Reclame Code Commissie? ,,Je neemt als adverteerder met zoiets natuurlijk altijd het risico dat het niet wordt begrepen,'' beaamt Hij's reclamechef Aad Boon. ,,Maar in dit geval lijkt dat commerciële risico me niet zo groot. Om te beginnen is er de laatste tijd niet alleen binnen de reclamewereld, maar ook op verjaardagen en in cafés, veel gepraat over wat mag en wat niet mag in de reclame. En zelfs als de verdere bedoeling je ontgaat, zie je hier in ieder geval een goeie broek voor een goeie prijs - want dáár gaat het natuurlijk in de eerste plaats om. Soms krijg je van het reclamebureau suggesties waarvan je moet zeggen: jongens, dit is echt te incrowd, dit is alleen maar leuk voor reclamemakers of modemensen zelf. Maar dat is hier geen probleem.'' De campagne, ontworpen door Diederick Hillenius en Poppe van Pelt van het Amsterdamse reclamebureau TBWA/Campaign Company, vormt volgens Boon een logisch vervolg op de eerdere affiches. ,,We proberen in onze reclame-uitingen actueel, prikkelend en verrassend te zijn,'' zegt hij. ,,Natuurlijk kun je ook gewoon een meneer met een broek aan afbeelden, maar dan wordt het niet meer dan reclamebehang. En het is natuurlijk wèl de bedoeling om op te vallen.'' Tot dusver ontving Hij er een paar boze brieven over, maar die gingen vooral over de blote pose van de beide fotomodellen. ,,Dat stelde me wel teleur,'' aldus Boon, ,,want zo bloot vind ik dit niet. Maar voor zover ik het heb kunnen zien, ging het om dezelfde mensen met wie ik al eerder over onze kerstcampagne heb gecorrespondeerd.'' In de filialen wordt in elk geval goed gereageerd, zegt hij, ,,en dat is voor een bedrijf als het onze altijd de beste graadmeter.''
|
NRC Webpagina's
10 MEI 1997
|
Bovenkant pagina |