U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s




Unilever: lange opties personeel

Door onze financiële redactie
ROTTERDAM, 10 MEI. Het voedings- en wasmiddelenconcern Unilever wil het personeel graag aandelenopties verstrekken met een looptijd van tien jaar. ,,Ik vind de huidige looptijd van vijf jaar te kort, want je wilt juist lange termijn betrokkenheid hebben. Tien jaar hebben we in Engeland namelijk ook'', zegt co-voorzitter M. Tabaksblat in een gesprek met deze krant.

Met opties kunnen managers en werknemers aandelen kopen in hun bedrijf. De opties zijn door de aanhoudende beurshausse miljarden guldens waard geworden en dat heeft geleid tot politieke voornemens tegen deze ,,zelfverrijking''. Premier Kok hekelde onlangs de ,,exhibitionistische'' salarissen die door de waardestijging van de opties zijn ontstaan en bepleitte belastingmaatregelen. Nu hoeven werknemers alleen bij verkrijging van de optie 7,5 procent inkomstenbelasting over de waarde van de opties te betalen.

Tabaksblat vindt dat de overheid in plaats van belastingsmaatregelen te nemen zich beter kan richten op een bredere verspreiding van de optieplannen over zo veel mogelijk werknemers.

Unilever, dat wereldwijd 300.000 werknemers telt, heeft een optieprogramma voor de managers en medewerkers. Sinds twee jaar kunnen in Nederland ook gewone personeelsleden bij Unilever opties krijgen, zoals dat bij de Britse en Amerikaanse takken al langer mogelijk is. Volgens Tabaksblat is ,,het succes fantastisch'' en heeft meer dan 70 procent van de Nederlandse werknemers nu opties. Hij vindt dat optiebezitters op zijn vroegst pas na drie jaar opties moeten uitoefenen, maar hij kan snellere uitoefening in Nederland niet verbieden.

Tabaksblat vindt dat opties de betrokkenheid van de werknemers vergroten bij de resultaten van de onderneming. ,,Als ik praat met mensen, dan zie je dat ze inderdaad de aandelenkoers in de gaten houden en dat ze zich ook wel kunnen voorstellen dat bepaalde maatregelen genomen moeten worden. Er is een duidelijk andere mentaliteit bij het management ontstaan. In het verleden was het belang van de aandeelhouder niet echt een levend begrip in het bedrijf.''

De co-voorzitter van Unilever verwacht dat de belasting op de waardestijging van opties zal leiden tot hogere basissalarissen bij zijn onderneming.

NRC Webpagina's
10 MEI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)