V O O R P A G I N A
|
NIEUWSSELECTIE Airbus Stork bedrijfsprofiel
|
Fokker partner bij bouw super-Airbus
Door een onzer redacteuren
Met de vandaag ondertekende intentieverklaring wordt het enige overgebleven Fokker-onderdeel, nu opgenomen in het machinebouw- en ingenieursconcern Stork, een van de risicodragende partners van Airbus. Dit heeft Airbus vanochtend bekendgemaakt. ,,Het is nog geen definitieve overeenkomst'', zo tekent een woordvoerder van Stork aan. Fokker Aviation stuurt enkele mensen naar de hoofdvestiging van Airbus in het Franse Toulouse. ,,Daar wordt onderzocht wat we voor Airbus kunnen betekenen'', aldus de zegsman. Of Stork een deel van de opdrachten kan binnenhalen is afhankelijk van Airbus zelf. Dat moet nog beslissen of de bouw van een nieuwe Europese Jumbojet wel doorgaat. Fokker Aviation kan, als alles doorgaat, veel omzet binnenhalen. In potentie gaat het om een opdracht van ongeveer 3,3 miljard gulden, verdeeld over tientallen jaren. Stork krijgt echter niet alles in handen. Ook de Belgische Belairbus (een verzameling van bedrijven uit de Belgische luchtvaartindustrie) heeft vandaag een intentieverklaring getekend. Hoe de precieze verdeling tussen de twee ondernemingen zal zijn is nog onduidelijk. Stork neemt als risicodragende partner alle kosten van onderzoek waaraan het zelf meewerkt voor eigen rekening. Hoe groot die bedragen worden kan het concern nog niet zeggen. Wanneer de bouw van de mega-Airbus doorgaat, levert Fokker Aviation de 'elektronische huishouding' voor het nieuwe vliegtuig via Fokker Elmo op Woensdrecht. Fokker Aerostructures in Papendrecht gaat bewegende delen voor de vleugels produceren. Aan het eind van het jaar wordt duidelijk of het Stork-onderdeel definitief in het nieuwe Airbus-project zal stappen. Airbus - een Frans-Duits-Engels-Spaans samenwerkingsverband - is overal ter wereld op zoek naar risicodragende partners voor het megaproject. De ontwikkelingskosten van een super-jumbo worden geschat op 8 miljard gulden. Het is voor een bedrijf moeilijk de ontwikkelingskosten alleen op te brengen. Ook het Amerikaanse Boeing, dat nu met zijn 747-400 het grootste verkeersvliegtuig ter wereld bouwt, werkt aan een toestel voor 600 passagiers.
|
NRC Webpagina's
17 JANUARI 1997
|
Bovenkant pagina |