M E D I A
|
![]()
NIEUWSSELECTIE
|
Adverteerders geven minder geld uit aan reclame op televisie
Door een onzer redacteuren
Het is voor het eerst sinds vele jaren dat adverteerders minder geld besteden aan televisiereclame. Vooral de publieke omroepen hadden te lijden onder de daling, zo meldt Het Media Instituut, dat deze cijfers bekendmaakte. Ging in 1995 nog 42 procent van het tv-reclamebudget naar Nederland 1, 2 en 3, vorig jaar was hun marktaandeel gedaald tot 30 procent. RTL 4 had vorig jaar een groter marktaandeel (35 procent) dan de drie publieke netten samen. De daling van de netto reclamebestedingen op televisie komt door de forse kortingen die adverteerders weten te bedingen. Als alle spotjes tegen het standaardtarief zouden zijn verkocht, zouden de inkomsten met 2 procent zijn gestegen. Bruto, dus exclusief de kortingen, is vorig jaar volgens Het Media Instituut voor 1,6 miljard gulden aan reclame besteed. Grote adverteerders krijgen echter steeds hogere pakketkortingen. Het Media Instituut schat dat de gemiddelde korting vorig jaar 38 procent bedroeg, tegen 35 procent in 1995. Oorzaak voor de daling van de netto bestedingen is volgens het instituut het toenemende aantal zenders, waardoor adverteerders onzeker worden. ,,Het is steeds moeilijker de juiste doelgroep te bereiken. Vooral jongeren verschuiven nogal eens van de ene zender naar de andere. Daardoor daalde het enthousiasme bij adverteerders'', aldus onderzoekster Lidy Aldershoff. De gedrukte media profiteerden van de verbrokkeling in tv-land. Over 1996 zijn nog geen definitieve cijfers bekend, maar Aldershoff verwacht dat de gedrukte media 7 tot 8 procent meer inkomsten uit advertenties haalden dan een jaar eerder. Voor dagbladen is dat percentage waarschijnlijk nog hoger.
|
NRC Webpagina's
16 JANUARI 1997
|
Bovenkant pagina |