U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    K U N S T  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

T I T E L : The Adventures of Pinocchio (De avonturen van Pinokkio)
R E G I E : Steve Barron, (Nederlandse versie) Hans Hulshof
M E T : Martin Landau, Udo Kier, Dawn French

In 83 theaters.

Geen magie in Pinokkio

Door HANS BEEREKAMP
Of het kinderboek Pinocchio, dat Carlo Collodi in 1883 publiceerde, net zo succesvol geworden zou zijn zonder de gelijknamige tekenfilm van Walt Disney uit 1940, kunnen we niet meer vaststellen. Zeker is wel dat het beeld van de tot leven gekomen houten marionet met een bij elke leugen uitdijende neus, van zijn schepper Geppetto en van zijn metgezel Japie Krekel er beslissend door beïnvloed is, zoals dat zelfs geldt voor oudere, meer beproefde sprookjes als Sneeuwwitje en Assepoester.

Je kunt de makers van The Adventures of Pinocchio, een Brits- Frans-Duitse coproduktie die de door Jim Henson's Creature Shop geanimeerde pop omringt met levende acteurs, moeilijk verwijten dat hun Pinocchio een houterige indruk maakt. Toch is dat precies het probleem: de tekenaars van Disney creëerden een geloofwaardiger, menselijker personage dan de kunstmatige robot uit de Muppetsfabriek. Nog pijnlijker is het verschil tussen de parmantige Japie Krekel en het 'state of the art'-insect dat Pepe heet en nauwelijks meer een dramatische (of komische) rol van betekenis speelt.

De magie ontbreekt in de door Steve Barron (Teenage Mutant Ninja Turtles) geregisseerde, verbazingwekkend harteloze film. Ook datering en locatie doen slordigheid vermoeden. Aankleding en kapsels verwijzen naar het eind van de achttiende eeuw, evenals een op zichzelf leuk bedachte Napolitaanse opera, waarin Pinokkio als ster aan de hoogmoed ruikt. Maar tekst en muziek van het spektakel, van de hand van Queen-coryfee Brian May, passen daar slecht bij, terwijl de uientorentjes en romantische dorpsgezichten overduidelijk meer negentiende-eeuws Bohemen dan Italië verraden. Pan-Europese coprodukties plegen nu eenmaal om budgettaire redenen in Tsjechië te worden opgenomen, en het ziet er in ieder geval pittoresk uit.

Ondanks de uitbreng in een Nederlandse nasynchronisatie (naast de originele, waarin Martin Landau, de beste van de acteurs, tenminste nog zijn eigen stem mag houden), wens je je kinderen toch niet toe dat dit hun eerste kennismaking met Pinokkio wordt.

NRC Webpagina's
11 DECEMBER 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)