Zonder Lance is er in de VS geen Tour
Geletruidrager Lance Armstrong
wordt in de Tour de France op de voet gevolgd door de Amerikaanse pers.
"Je kunt niet meer om hem heen."
Door onze redacteur WARD OP DEN BROUW
REVEL, 12 JULI. Salvador Ruibal, sportverslaggever bij USA Today,
moet het zijn collega's op de krant keer op keer uitleggen. "Met
uitzondering van één bureauredacteur die ook over
wielrennen schrijft, begrijpen ze er in Washington niks van. Lance
Armstrong stond zestiende, op zes minuten van de gele trui. Lance is
terrible, he's losing. Hoe kon dat toch?" Ruibal hield hen voor dat
het in de bergen goed zou komen, dat daar voor Armstrong de Tour de
France zou beginnen. "Dachten ze dat ik dat zei om langer in Frankrijk
te kunnen blijven."
Met plezier zag Ruibal maandag hoe Armstrong de gele trui veroverde. De
krachtsexplosie van de kopman van US Postal was goed voor een stuk op de
voorpagina van het tweede katern van USA Today - de grootste krant in
Amerika, met een oplage van 2,2 miljoen in de VS en 200.000 in Europa en
Azië - en een halve pagina, met kleurenfoto's, binnenin.
De heroïsche zege van de Amerikaan in de bergetappe naar
Sestrières, in de tweede week van de Tour van '99, was toen de
aanleiding voor Ruibal om af te reizen naar Europa. Voordien had hij
vooral geschreven over mountainbiken, een sport die in de VS meer
populariteit geniet. "Ik heb deze Tour ook over andere Amerikaanse
renners geschreven, zoals Hincapie en Rodriguez (respectievelijk een
ploeggenoot van Armstrong en de kampioen van de VS, red.), maar als het
om wielrennen gaat, is in Amerika altijd de eerste vraag, hoe het met
Lance gaat."
Mark Gorski, manager van US Postal, stelt vast dat het grootste deel van
de Amerikaanse pers dit jaar bovenop Armstrong zit en vorig jaar juist
achter het nieuws aan liep. "Na zijn Tourzege kun je in de VS niet meer
om Lance heen. Zet de tv aan en de kans is groot dat je hem in een
commercial ziet. Sla een zakentijdschrift open, of een nieuwsmagazine,
en je ziet Lance."
Adrian Karsten van ESPN beaamt dat. "He's all over the
place." Al sinds 1994 verslaat hij de Tour voor de Amerikaanse
sportzender. "Er is geen huishouden in de VS waar ze Armstrong niet
kennen." Het aantal kijkers naar het dagelijkse ESPN-programma, een uur
lang op prime-time, heeft een hoge vlucht genomen. "Er keken nu
al meer mensen naar de eerste etappe van deze Tour in Futuroscope dan
naar de laatste etappe van vorig jaar in Parijs. Alleen begrijpen ze
niet zoveel van het wielrennen. Drie weken lang moeten wij de kijkers
elke keer opnieuw uitleggen hoe het in elkaar zit."
Suzanne Halliburton van de Austin American Statesman (oplage
200.000) werd vorig jaar van haar vakantie teruggeroepen om de laatste
dagen van Armstrong in de Tour te beschrijven. Ze zag de Texaan de
tijdrit winnen in Futuroscope en een dag later gehuldigd worden in
Parijs. Ze kreeg alle ruimte om over Armstrong te schrijven; niet alleen
omdat de renner uit Texas komt, maar ook omdat de uitgever van haar
krant een groot wielerliefhebber is. Halliburton, die zegt weinig van
wielrennen te weten, verslaat de Tour nu sinds de start. "De Dallas
Morning News wilde ook iemand sturen, maar toen Lance naar de
zestiende plaats was gezakt, hebben ze daar van af gezien." Om diezelfde
reden liet een andere krant uit Austin verstek gaan in Frankrijk. Een
verslaggever van de Los Angeles Times komt morgen de etappe naar
de Mont Ventoux verslaan.
Halliburton kent Armstrong vijf jaar en maakt in de Tour bijna elke dag
een praatje met de renner. "En ik vertel Lance weer de nieuwtjes over de
Texas Longhorns, de American-footballploeg van de universiteit in
Austin." Hoewel ook Kevin Livingston (US Postal) en Chann McRae (Mapei)
afkomstig zijn uit Texas, is de Austin American Statesman bijna
uitsluitend geïnteresseerd in de avonturen van Armstrong. "All
Lance, all the time", is Halliburtons motto. Greg LeMond moest zich
in zijn tijd als wielrenner met minder publiciteit tevreden stellen. "De
manier waarop hij in '89 won was een big story", zegt Samuel Abt
van de Herald Tribune (oplage 240.000) en wielermedewerker van de
New York Times (oplage 1,2 miljoen). "Veel Amerikaanse
journalisten waren er toen niet omdat hij pas op de laatste dag de
strijd met Fignon in z'n voordeel besliste." Voor de NY Times was die
zege van LeMond voorpaginanieuws. "Zijn overwinning had verder
nauwelijks effect. Misschien heeft hij één tv-commercial
gemaakt, Armstrong wel zes, zeven. Het feit dat hij kanker heeft gehad
maakte een groot verschil; iedereen kent wel iemand in zijn omgeving die
kanker heeft, of heeft gehad. Als Tyler Hamilton (een ploeggenoot van
Armstrong, red.) hier in het geel zou rijden, zou je lang niet zoveel
Amerikaanse journalisten zien. Het verhaal van Armstrong is zo
dramatisch, al beseffen veel mensen niet hoe dicht LeMond bij de dood
heeft gestaan", zegt Abt, die de Tour al 24 jaar verslaat. "Maar
Armstrong heeft een boek dat erg goed verkoopt en was in alle grote tv-
shows. Hij is een held en blijft dat, ook al wordt hij nu 28ste in de
Tour."
Ook zijn boek It's not about the bike, het relaas van zijn ziekte
en zijn glorieuze wederopstanding als sportman, vergroot Armstrongs
roem. Op de bestsellerslijst van de New York Times stond het boek
wekenlang in de top-tien.
Om de populariteit van Armstrong in eigen land te illustreren, vertelt
verslaggeefster Halliburton hoe Congress Avenue in Austin in augustus
'99 volstond met mensen toen hij daar voor zijn Tourzege werd gehuldigd.
"Het was midden in de week, hot as hell, en er stonden 20.000
mensen. Die dag eindigde met een popconcert. Op het podium beloofde
Lance dat hij in 2000 weer de Tour zou winnen, op voorwaarde dat ze dan
weer zo'n feest zouden organiseren."