Jalabert dankzij ploeg in het geel
Door een onzer redacteuren
SAINT NAZAIRE, 5 JULI. Op de
winderige wegen in Bretagne deed de ploeg van Once gistermiddag zijn
bijnaam alle eer aan. El Ave, genoemd naar de Spaanse equivalent
van de Franse hogesnelheidstrein TGV, reed zeventig kilometer lang een
voorbeeldige tijdrit en dankzij de snelste tijd veroverde kopman Laurent
Jalabert de gele trui. Voor het laatst deed de 31-jarige Fransman dat in
1995. Hij reed toen twee dagen in het geel.
Ondanks de overtuigende zege maakte Once gisteren een dure fout. Op de
85 meter hoge brug bij Saint Nazaire over de monding van de Loire kon
Once-renner Serrano het moordende tempo van zijn acht ploeggenoten niet
meer bijhouden. Hij moest lossen maar verkreeg op onreglementaire wijze
weer aansluiting. Een Once-auto hield de Spanjaard uit de wind, wat de
ploeg na afloop van de vierde etappe op een tijdstraf kwam te staan van
twintig seconden. Voor Tourfavoriet Armstrong bleef het verschil met
Jalabert in het klassement daardoor beperkt tot 24 in plaats van 44
seconden.
Armstrong, die met zijn US Postal-ploeg als tweede eindigde, legde het
gisteren bij harde wind weliswaar af tegen 'Jaja', maar hij nam een
grotere afstand van zijn collega's die het hem in de bergen moeilijk
kunnen maken en die een prolongatie van zijn Tourzege van vorig jaar in
de weg kunnen staan. In het algemeen klassement moet Armstrong behalve
Jalabert diens relatief onbekende ploeggenoot David Cañada voor
zich dulden, op twaalf seconden. De Amerikaan had na afloop "mixed
emotions". De eerzuchtige renner is alleen tevreden als hij wint,
anderzijds was hij blij dat hij meer afstand had genomen van gevaarlijke
klimrivalen en dat zijn ploeg nog niet zo vroeg in de Tour de gele trui
moet verdedigen. "Nu moet Once de koers controleren."
Armstrongs voorsprong op Ullrich (Telekom) bedraagt nu 43 seconden,
Zülle (Banesto) staat 3.55 minuten van de Amerikaan en Pantani
(Mercatone Uno) kijkt tegen een achterstand van 5.22 aan. Virenque
(Polti) staat nu al op 5.22 en Escartin (Kelme) zelfs op 5.52. Dankzij
een vijfde plaats, op ruim twee minuten van Once, hield de ploeg van
Rabobank de schade beperkt voor Michael Boogerd, als troef voor het
klassement. De Nederlandse kopman bezet de 36ste plaats, op 3.13 minuut
van Jalabert.
De Schot David Millar, die na zijn verrassende overwinning in de
individuele tijdrit van zaterdag drie dagen lang in de gele trui reed,
duikelde in het klassement naar de 24ste plaats, op bijna
tweeënhalve minuut van Jalabert.
De overwinning van Once was geen verrassing. De ploeg telt een rijke
verzameling aan tijdrijders, onder wie de oud-wereldkampioenen
tijdrijden Jalabert en Olano. Once won ook de twee ploegentijdritten
waaraan het dit jaar voorafgaand aan de Tour aan de start verscheen.
Zowel in de Ronde van de Middellandse Zee, in het vroege voorjaar, en in
de Ronde van Catalonië was de ploeg superieur.
Hoewel de tijd van de vijfde renner in de ploegentijdrit beslissend is,
kwam gisteren de negen man tellende ploeg als één geheel
over de streep. US Postal had er in Saint Nazaire nog zes over, Rabobank
de benodigde vijf. De equipe van Farm Frites, 17de op 5.43 minuut van
Once, offerde onderweg alleen sprinter McEwen.
"Elke dertig seconden deden we om beurten kopwerk", legde Jalabert na
afloop uit, "en vervolgens hadden we steeds een paar minuten om uit te
rusten." Vorig jaar boycotte Jalabert de Tour nog, uit protest tegen de
manier waarop het peloton door de Franse Justitie in de door
dopingschandalen beheerste Tour van '98 werd benaderd. Nadat een arts
van Once dat jaar was aangehouden, trok Once zich terug.
Nu rijdt de in Zwitserland woonachtige Jalabert, die had gezworen nooit
meer in Frankrijk te zullen fietsen, z'n negende Tour. Volgens Once-
ploegleider Saiz is het z'n laatste kans op de eindzege.
Once had het parkoers van de ploegentijdrit bewust niet verkend, in
tegenstelling tot de meeste van de andere ploegen waaronder US Postal.
Waar Armstrong niet voor verrassingen wilde komen te staan op de lange
rechte wegen tussen Nantes en Saint Nazaire probeerde ploegleider Saiz
juist de spanning op te voeren bij zijn renners door ze van tevoren van
het parkoers weg te houden. "Ik heb het parkoers zelf met de auto
verkend en de strategische plaatsen opgeschreven", zei Saiz daags voor
de ploegentijdrit. "Dat was genoeg."
De topploegen hadden bedrijven en universiteiten ingeschakeld om bij de
ploegentijdrit zo goed mogelijk voor de dag te komen. Once had door de
Universiteit van Europa in Madrid een studie laten verrichten naar de
factoren die van invloed zijn bij de ploegentijdrit, US Postal benutte
de kennis van General Motors in Detroit en Telekom gebruikte een
geavanceerd produkt dat de weerstand van de banden met vijftien procent
verminderd. Daarmee bereikte de ploeg van Godefroot het vooraf gestelde
doel: finishen binnen een minuut van Armstrongs US Postal. Het verschil
bedroeg niet meer dan veertig seconden.