Telefónica slaat slag
Door onze redacteur MICHIEL VAN NIEUWSTADT
ROTTERDAM, 17 MAART. Met de overname van Endemol zet Telefónica als eerste Europese telecombedrijf
miljarden in op de combinatie van Internet en televisie. Snel handelen was
geboden, want tv-makers die buiten de eigen landsgrenzen werken zijn schaars.
Het maken van keuzes lijkt niet besteed aan het Spaanse Telefónica.
Bestuursvoorzitter Juan Villalonga doet alles tegelijk. Hij werkt met een
noodgang aan het bankieren via Internet; Telefónica sloot een miljardendeal
met de nieuwe megabank Banco Bilbao Vizcaya Argentaria en sloeg toe in Ierland
met de overname van het Ierse First-e. Tegelijkertijd investeert Telefónica
in dochter Terra Networks, een Internet-aanbieder die dankzij een beursgang
vorig jaar niet langer alléén een beroep hoeft te doen op de
diepe zakken van Villalonga. En passant schroefde Telefónica dit jaar
het toch al duizelingwekkende expansietempo in Latijns Amerika op met de verwerving
van controle over telefoonbedrijven in Argentinië, Peru en Brazilië.
Vanmorgen werd bekend dat het Spaanse telecombedrijf ook nog eens 5,5 miljard
euro overheeft voor mediabedrijf Endemol. Telefónica is daarmee de
eerste Europese telecomonderneming die de verwachte integratie van netwerken
en mediavulling (content) met een megadeal kracht bijzet. Volgens A. Moons
van zakenbank CSFB slaat Telefónica een goede slag, omdat Endemol een
van de weinige Europese mediabedrijven is die in veel verschillende landen
voet aan de grond heeft. ,,Alleen het Britse Pearson TV is enigszins vergelijkbaar,
maar daarin heeft Telefónica al vijf procent.''
Wat is Telefónica met Endemol van plan? De formuleringen in het
persbericht herinneren aan twee recente miljardendeals, AOL/TimeWarner en
UPC/SBS: Endemol moet inhoud leveren voor Telefónica's distributiekanalen.
Dat zijn er heel wat; Telefónica exploiteert 40 miljoen vaste telefoonlijnen
(waarvan de helft buiten Spanje), is actief in mobiele telefonie en in satelliet-,
betaal- en publieke televisie. Alleen het kabeltv-net (geschikt voor snelle
Internet-toegang) moet worden verkocht.
Met Endemol in huis hoopt Telefónica de aandacht te trekken en vast
te houden van ,,550 miljoen potentiële abonnees'' in Spaanstalige landen.
Het succes van de websites rondom het tv-programma Big Brother (in Spanje
uit te brengen door Tele5 - geen dochter van Telefónica) illustreert
de mogelijkheden. De kledingsponsors van hoofdrolspelers in Big Brother likken
zich de vingers af bij de gedachte dat een Internet-gebruiker straks kan klikken
op jeugdhelden als Bart, om vervolgens zijn broek te bestellen bij Hennes
& Mauritz. Ook de huis-en-tuin televisieprogramma's van Endemol zijn met
hun geprofileerde publiek zeer geschikt voor Internet-toepassingen. En een
programma als All You Need is Love kan worden aangevuld met babbelboxen en
contactrubrieken op Internet. ,,Ze bubbelen bij Endemol van de ideeën'',
zegt P. Verbraeken van HSBC.
Ook KPN werkt aan de combinatie van inhoud en distributie, maar doet dat
vooralsnog voorzichtig, met participaties in een spelletjesmaker, een alliantie
met Disney en, opmerkelijk, een samenwerkingsverband met SBS en Endemol. ,,Die
samenwerking blijft gewoon voortbestaan'', aldus een woordvoerder.
Het is onwaarschijnlijk dat Telefónica zomaar de Nederlandse markt
zal bestormen. Toch roept de overname van Endemol interessante vragen op.
Het mediabedrijf heeft een aardige positie in Spanje en Portugal, maar behaalt
al met al niet meer dan 20 procent van zijn omzet in Spaanstalige landen.
Daarbuiten beschikt Telefónica nu over televisieproducties, maar niet
over de bijbehorende distributienetwerken. De geruchten over een fusie tussen
Deutsche Telekom en Telefónica zijn wat op de achtergrond geraakt,
maar de zakken van Villalonga lijken niet te peilen. Analist Moons: ,,Ik vraag
me af of de toezichthouders dat nog zullen toestaan.''