U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Rekeningrijden

Stand van zaken

Politieke achtergronden

Kritiek en alternatieven

Experiment in de Randstad

De techniek

De Stemming

Links

 


In verkiezingscampagne
VVD-leider komt op voor automobilist

Door onze politieke redactie
DEN HAAG, 22 FEBR. VVD-fractieleider Dijkstal heeft zich in de verkiezingscampagne voor de Provinciale Staten opgeworpen als beschermer van de belangen van automobilisten.

In een vraaggesprek met De Telegraaf, afgelopen zaterdag, toont Dijkstal zich weinig enthousiast over de invoering van rekeningrijden. Het is voor hem niet uitgesloten dat de invoering, voorzien in 2001, wordt uitgesteld wanneer minister Netelenbos geen bevredigende antwoorden geeft op de 450 Kamervragen over het rekeningrijden. Dijkstal meldt dat de VVD laat onderzoeken of de invoering van betaalstroken kan bijdragen aan het terugdringen van files.

PvdA-fractieleider Melkert reageert verbaasd op de uitspraken van Dijkstal over rekeningrijden. In een debat tussen vijf fractieleiders voor Radio 1, gistermiddag, wees hij erop dat juist VVD-minister Jorritsma in het vorige kabinet het initiatief heeft genomen voor de invoering van rekeningrijen. De geschatte opbrengst hiervan, 400 miljoen gulden, moet volgens Melkert worden gebruikt voor een algemene verlaging van de motorrijtuigenbelasting. Hierdoor leidt rekeningrijden niet tot algemene lastenverzwaring, maar slechts tot hogere kosten voor automobilisten die in de spits willen rijden. Invoering van betaalstroken is voor Melkert onbespreekbaar: ,,Dat betekent dat mensen met geld snel mogen rijden en dat mensen zonder geld in de file moeten staan. Dat gaan we dus niet doen.'

VVD'er Dijkstal noemt het autobeleid van het kabinet in De Telegraaf ,,een chaos'. Volgens Dijkstal worden automobilisten door het kabinet behandeld als ,,kleine criminelen'. De VVD zal kabinetsplannen voor het reguleren van het autoverkeer blokkeren wanneer ze verder gaan dan de afspraken in het regeerakkoord, aldus Dijkstal. Hij doelt daarmee op uitspraken van de ministers Pronk (VROM) en Netelenbos (Verkeer) die hebben gepleit voor invoering van maximaal 100 kilometer per uur op meer snelwegen en voor verhoging van de autokosten per afgelegde kilometer. Dijkstal zegt dat hij bij de kabinetsformatie al niet gelukkig was met de benoeming van twee PvdA'ers op VROM en Verkeer en Waterstaat. ,,Nog steeds vraag ik mij af of dit verstandig is geweest.'

NRC Webpagina's
22 februari 1999

Den Haag

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad