Overzicht eerdere afleveringen
WINKELS
ELEKTRONISCH WINKELEN
WINKELCENTRUM
FEITEN
|
Een etalage in elke
woning
Paul Wessels
Elektronisch winkelen is in opkomst, maar nog niet massaal
doorgebroken. De producenten zijn voorzichtig. DE STRIJD OM
het elektronisch winkelen via Internet begint serieuze vormen aan te
nemen. Casema/NKM, de grootste kabelexploitant van Nederland, ontwikkelt
samen met ABN Amro en IBM Nederland in Veenendaal een Electronic
Shopping Mall . Intussen is ABN Amro samen met de andere banken ook
bezig met een proef met elektronisch betalen via het zogenoemde I-Pay
en biedt de Rabobank de chipknip aan, de betaalkaart die nu massaal
aan rekeninghouders wordt verstrekt, om veilige betaaltransacties
via Internet mogelijk te maken. De Rabobank biedt daartoe ondernemers
een site op Internet, Trefpunt genoemd.
Banken, winkeliers en ook fabrikanten verkennen koortsachtig de
mogelijkheden voor elektronisch winkelen via Internet. ABN
Amro-bestuurder Ribourdouille is zeer optimistisch over de hoge vlucht
die het digitaal winkelen in de toekomst zal nemen. Binnen vijf jaar kan
volgens Ribourdouille tien procent van de totale detailhandel in
Nederland _ omvang 40 miljard gulden _ via de huiskamer lopen.
Daarnaast kan een nieuwe markt ontstaan voor informatie- en
entertainment -produkten waar enkele miljarden per jaar worden
omgezet.
Ook grote producenten van consumptiegoederen, zoals Unilever en
Nestlé, oriënteren zich intensief op manieren om via de
elektronische snelweg klanten te bereiken. Direct contact met
consumenten levert enorm veel relevante informatie op en kan de
klantenbinding bevorderen. Maar de concerns zijn uiterst omzichtig bij
het ontwikkelen van dergelijke systemen om te voorkomen dat ze hun
huidige distributeurs irriteren. Tussen fabrikant en consument stonden
immers van oudsher de supermarkten en de kleinere winkeliers, van
bloemist tot boekwinkel.
Voordat die schakel wordt doorbroken, moet het elektronisch winkelen
nog sterk worden verbeterd. Betere toegankelijkheid van de electronic
shopping mall voor ongetrainde consumenten en vergroting van het
gebruiksgemak zijn noodzakelijk. Maar ook moeten absoluut veilige
elektronische betaalmethoden en de bescherming van persoonlijke gegevens
zijn gewaarborgd. Ook standaardisering van technologie is noodzakelijk,
opdat aanbieders noch gebruikers het risico lopen dat ze investeren in
verkeerde systemen.
Als verschijnsel bestaat elektronisch winkelen al langer in Nederland.
Inwoners van de Rotterdamse deelgemeente Hoogvliet bijvoorbeeld kunnen al
geruime tijd via hun kabeltelevisie bestellingen doen. Albert Heijn
bezorgt al jaren boodschappen aan consumenten die per computer hun
boodschappenlijstjes samenstellen. Postorderbedrijf Wehkamp heeft
een systeem waarbij een sprekende computer klanten bestellingen
telefonisch laat intoetsen. Sinds kort organiseert dit bedrijf op het
computernetwerk Internet _ toegankelijk via thuis-pc en telefoon _ zelfs
elektronische veilingen van oude voorraden, waarbij deelnemers tegen
elkaar kunnen opbieden.
Het aantal technieken voor elektronisch winkelen neemt nog steeds toe.
Van recente datum is het tv-station dat produkten aanbiedt die
telefonisch, soms via een teletekstpagina, kunnen worden besteld. Andere
jonge toepassingen bedienen zich van catalogussen op cd-rom, al dan niet
in combinatie met directe computerverbindingen die vraag-antwoordsessies
mogelijk maken en een veel betere en snellere visuele presentatie van
artikelen. Vooralsnog is het gebruik ervan in Nederland beperkt.
Met de opkomst van Internet komt ook de ontwikkeling van het
elektronisch winkelen in een stroomversnelling. De banken, waarvoor het
betalingsverkeer nog altijd de basis vormt, willen graag geld verdienen
aan transacties via het nieuwe medium. De strijd tussen de banken spitst
zich toe op de vraag wie het beste kan inspelen op de nieuwe
ontwikkelingen. Het grootste beletsel voor diensten via Internet is de
volgens velen chaotische toegang tot het netwerk. Het kabelbedrijf
Casema meent met zijn glaskabelnetwerk wel die snelle toegang tot
Internet te kunnen bieden. I-Pay, dat door de gezamenlijke banken is
ontwikkeld samen met KPN Multimedia, maakt daarentegen gebruik van de
draadtelefoon.
Om die reden toonden de grote detailhandelaren in Nederland nog weinig
belangstelling voor I-Pay. Zo is Albert Heijn, het grootste
supermarktconcern in Nederland, vooral genteresseerd in een betere
toegankelijkheid van Internet. Albert Heijn doet al sinds begin dit jaar
een proef met het kabelbedrijf Cai in het Westland.
Ook de techniek van het betalen, onverbrekelijk verbonden met
succesvol elektronisch winkelen, verandert razendsnel. Het ontbreken van
een veilig en betrouwbaar betaalsysteem remde tot nu toe de ontwikkeling
van het elektronisch winkelen. Op dit moment verloopt het
betalingsverkeer via Internet met behulp van credit cards. Dat is een
fraudegevoelige methode, die bovendien vooral geschikt is voor grotere
transacties. Methoden als het Internet-betaalsysteem E-cash van
DigiCash en de Deutsche Bank, een giraal systeem als I-Pay en
chipkaarten moeten veilig en anoniem betalen via Internet wel mogelijk
maken. De Rabobank speelt daar met zijn Trefpunt-site handig op in.
Er zijn ook andere hinderpalen bij de opmars van het elektronisch
winkelen. Zo is de doelgroep beperkt. Het zijn vooral jongere, hoger
opgeleide en technisch georiënteerde consumenten die openstaan voor
het gebruik van nieuwe technologie. Pas als elektronisch winkelen via
het tv-scherm in de huiskamer mogelijk is, zullen meer consumenten
homeshoppen . Voorwaarde daarbij is gebruiksvriendelijkere
apparatuur en programmatuur.
Maar het blijft twijfelachtig of, gezien de kosten, de dagelijkse
boodschappen via Internet zullen worden afgerekend. Het betalen via een
elektronisch systeem lijkt wel financiële voordelen op te leveren
voor "infrequente bezorgers' als postorderbedrijven, uitgeverijen en
cd-huizen. In de Verenigde Staten, waar als gevolg van de grote
geografische afstanden postorders erg populair zijn, is het gebruik van
elektronische media voor deze dienst veel meer geaccepteerd.
Nederland, waar bij wijze van spreken op elke straathoek een winkel
staat, mist een postordertraditie en heeft daardoor een achterstand bij
de aanvaarding van elektronische media voor homeshopping. Daarom zullen
aanbieders van elektronisch winkelen zich ook moeten bezighouden met het
ondervangen van problemen die de huidige postorders aankleven: de
logistieke organisatie en het beeld onder veel consumenten dat
postorderbedrijven produkten van inferieure kwaliteit leveren. Dit
imagoprobleem kan worden ondervangen door geld-teruggaranties af te
geven, veelvuldig proefprodukten, zogenoemde samples , te
verstrekken en geoliede retoursystemen te ontwikkelen.
|
NRC Webpagina's
12 december 1996
|