NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 




Overzicht eerdere
afleveringen


 PHILIPS
 INNOVATIE
 BOONSTRA
 DESIGN
 AANDELEN
 MARKETING
 RECLAME
 VERHUIZING
 EINDHOVEN
 GESCHIEDENIS
 LOGO
 MISLUKT
 GESLAAGD
 PRESIDENTEN
 IN DE VS
 IN AZIË
 BOEKEN
 GRAFIEKEN
 PHILIPS WEBSITE

Reclame

Henk van Gelder
Opvallende, innoverende reclame heeft Philips al in geen jaren meer gemaakt. Geen enkele campagne is opgeslagen in het nationale geheugen, en zelden of nooit werd in de afgelopen drie decennia een prijs voor creatieve reclame uitgereikt aan Philips. Brave advertenties en futloze tv-spots verkondigden boodschappen die de onderneming voornamelijk een hopeloos ouderwets voorkomen hebben gegeven - vooral bij de jongere consument die Sony veel hipper vindt.

Logo
Logo
Logo
Beeldmerken door de jaren heen

De reclameman die in 1981 in deze krant zijn hart luchtte over het gebrek aan trendgevoeligheid in de Philips-campagnes, legde de vinger toen reeds op een gevoelige plek die al snel na zijn aantreden, in 1996, door president Boonstra werd ontdekt: ,,Ons probleem was die mensen van Philips uit te leggen wat er zoal leeft onder de jeugd, daar bleken ze een heel achterhaald beeld van te hebben (...) Philips mag dan een wereldbedrijf zijn, die mannen wonen wel allemaal in een straal van twintig kilometer rond Eindhoven, begrijp je?''

Trots presenteerde Boonstra in 1995 de nieuwe leuze Let's make things better, een taalkundig monstrum dat ontsproot aan het Parijse hoofdkantoor van de internationale reclamebureauketen Euro-RSCG. Maar ook dat heeft tot dusver weinig opmerkelijks opgeleverd.

Philips' marketing-topman Gérard Dufour kondigde twee weken geleden in het interne bedrijfsblad Mondial aan dat er laer dit jaar een nieuwe internationale campagne begint die nieuw elan moet uitstralen en nadrukkelijk op een jonger publiek wordt gericht. ,,De toon is assertief zonder arrogant te zijn'', zegt hij, in bijna dezelfde bewoordingen die zijn hoogste baas vorig najaar al bezigde over de Philips-reclame.

,,Er lopen diverse goede campagnes'', sprak Boonstra toen, ,,maar over het geheel genomen mag het best wat assertiever.''

Weliswaar blijft het motto Let's make things better in de komende campagne gehandhaafd, maar er zal volgens Dufour meer ,,opwinding'' moeten ontstaan over het Philips-assortiment. ,,Onze ambitie moet zijn mensen zo vroeg mogelijk verslaafd te maken aan Philips'', meent de marketing-man.

NRC Webpagina's
12 februari 1998

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) FEBRUARI 1998