De koerier
Naam: Gabriël van Leeuwen
Beroep: Koerier bij de Fietsdienst in Amsterdam
Leeftijd: 31
,,Fietskoerieren is heerlijk om te doen. Het heeft alles: actie,
avontuur, gezelligheid. Lichamelijk lekker bezig zijn. Ontberingen
lijden. Je moet het helemaal op eigen spierkracht doen, maar dat geeft
juist de kick. Het is toch prachtig hoe je met zo'n mechaniek kracht in
snelheid kunt omzetten? Een zittend beroep is niets voor mij. Laat mij
maar vijf uur achter elkaar fietsen. ,,Constant moeten afremmen is het
allerergste dat er is. Stadsfietsers zijn vaak zo laks en dromerig.
Zwieren van links naar rechts. Vooral die met een walkman zijn erg. ,,Ik
streef naar een constante snelheid van dertig kilometer, maar dat is in
de stad niet eenvoudig.
Op mijn hardst ga ik 52. Doe ik alleen als ik een superspoedje heb.
Alleen de eerste drie weken had ik knieklachten, daarna niet meer. ,,Op
de fiets gaan mijn gedachten alle kanten uit. Ook als ik heel hard ga.
Welke route kan ik het best nemen? Wat ga ik vanavond eten? Hoeveel
honger heb ik nu eigenlijk? Als fietskoerier moet je wel een beetje
gezond eten. Ik neem een brood en een pond kaas per dag. Een avondje
flink stappen? Geen probleem. Dan kan je de volgende dag juist alles er
lekker uitfietsen. ,,Je moet het verkeer de baas zijn. Denken 'Ik ben de
koning' en boven alles uitstijgen. Als je al lang fietst, kun je alle
situaties inschatten. Weet je precies wat anderen van plan zijn. Het
contact met medeweggebruikers is heel belangrijk. Ik kijk ze aan, laat
zien waar ik mee bezig ben. ,,Hindernissen neem ik met plezier. Het
liefst een hoop dingen achter elkaar die eigenlijk niet kunnen.
Kruispunten schuin oversteken net een paar seconden voor de auto's gaan
rijden, zulke dingen. Niet dat ik het verkeer tart, hoor. Ik heb nog
nooit een ernstig ongeluk gehad. Maar haast is haast, het pakje gaat
voor. Mensen zullen zich soms best aan me ergeren.''
De architect
Naam: Ruwan Aluvihare
Beroep: landschapsarchitect
Leeftijd: 41
,,Ik ben mijn leven lang al principieel fietser; je zult mij met geen
stok de auto in krijgen. Mijn twee kinderen neem ik overal op de fiets
mee naartoe. Het is heel toevallig dat juist ik, een groot
fietsbepleiter, een paar jaar terug door de gemeente Amsterdam werd
gevraagd een plan te bedenken om fietsers over het Amsterdam-Rijnkanaal
te transporteren. Het verzoek kwam in verband met een nieuwe woonwijk
die voor 2001 in het IJmeer moet verrijzen - IJburg genaamd. ,,Veel van
de nieuwe inwoners van IJburg wonen en werken in Amsterdam. Die mensen
moeten dus op de een of andere manier het kanaal kunnen oversteken. Om
het fietsen te bevorderen wil de gemeente een speciale fietsbrug over
het Rijnkanaal laten aanleggen; ik kreeg de opdracht een plan te maken
dat later door een architect zal worden uitgewerkt. De brug, die acht
miljoen gulden gaat kosten, komt tien meter boven het water te 'hangen',
is tweehonderd meter lang en zes meter breed. ,,Het was een uitdaging
iets te ontwerpen dat honderd procent veilig is; dankzij deze
constructie hoeven fietsers zelfs bij noodweer op het Rijnkanaal niet
bang te zijn dat zij naar beneden vallen.
Uit veiligheidsoverwegingen wordt er om de brug een transparante tube
van plexiglas heen gebouwd die al dan niet wordt afgesloten aan de
bovenzijde. Zo hebben fietsers niets te vrezen bij windkracht tien en
kunnen zij toch genieten van het uitzicht.''
Tekst 'De dokter' en 'De koerier' Roos Tesselaar
Tekst 'De architect' Daniëlle Pinedo