U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


BRIDGE

GOED IN HET NAKAARTEN

DE BOLLE MAN

OLYMPIADE

TOPSPORT

VALS SPELEN

INKOMSTEN

COMPUTERS

INTERNET

BRIDGE MUSEUM

SPELERS

Bridgereizen

Jan van Cleeff

,,Dit is niet meer van deze wereld. Met het mooiste weer zitten ze negen dagen lang binnen bridge te spelen!'' Een schoonzoon uit de Van der Valk clan kan er nog steeds niet over uit. Een tijdje geleden werkte hij in de Van der Valk op Curaçao. Al jaren worden er hordes bridgeliefhebbers ingevlogen, die vrijwel niets anders doen dan kaarten.

Met zijn honderden zitten ze te spelen in de grote zaal. Buiten op het terras of bij het zwembad zouden ze ook willen, maar de wind is spelbreker.

Hiermee is in een paar regels wel verklaard waarom reisorganisaties de bridgewereld hebben omarmd. Bridgers zijn niet armlastig en vooral bloedfanatiek. In hun vakantie willen ze het liefst doorkaarten. Klimatologische omstandigheden doen er niet zoveel toe. Bridgers vormen een ideaal volk om buiten het seizoen hotels of appartementen mee te vullen. Touroperators die de bridgemarkt hebben ontdekt, gokken op het wijdverspreide kaartvirus en gaan low budget richting Algarve. Bridgers doen het altijd en overal. Wie wil er in oktober naar Waalwijk of hartje winter naar Drente? Bridgers wel.

Blader BRIDGE maar eens door, het maandblad van de Nederlandse Bridge Bond. Een willekeurig nummer (maart 2000, 75 pagina's dik) telt vijftien pagina's aan reisadvertenties. Het aanbod dekt het hele spectrum, maar budget (275 gulden) en middenklasse (1000 gulden) zijn favoriet. Een enkele keer gaat het richting 3000 gulden. Dan heb je ook wat: veertien dagen buitenland, in een mooi hotel onder deskundige bridgeleiding. In Bridge Beter, een blad voor basisbridgers, kan je in een voormalig klooster een weekend lang een bridgeclinic volgen met de hoofdredacteur. Sinds kort kan het ook heel chique. De Britse rederij P&O kocht de voorpagina van IMP, het bridgeblad voor gevorderden, als aankondiging van een luxe bridgecruise (5000 gulden) in de Caribische wateren, onder leiding van een Nederlandse wereldkampioen.

Niet alleen ouderen gaan op bridgevakantie. De Europese Bridge Liga en haar Amerikaanse pendant organiseren al jaren kampen voor kinderen in de leeftijd van veertien tot negentien jaar. Deze vakanties zijn zeer populair; bij de kinderen, want die mogen tot het ochtendgloren hun favoriete spel bedrijven en bij hun ouders, die hun kroost betrekkelijk veilig (gevrijwaard van seks en drugs) denken te hebben ondergebracht.

Naast georganiseerde reizen zijn de bridgefestivals in zwang. Een beetje festival duurt een week en bestaat uit verschillende onderdelen: viertallen, paren, mixed, butler. Je hoeft je er niet voor in te schrijven. Een minuut voor aanvang ga je zitten, stopt in de daartoe bestemde envelop het entreegeld en faites vos jeux.

Populaire festivals zijn Juan-les-Pins (mei), Oostende (juni), Deauville (juli) en Scheveningen (augustus).

NRC Webpagina's
24 augustus 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad