Top in Feira: hoog mysterieus gehalte
De Europese top in het Portugese
Feira speelden de kwestie-Oostenrijk en het vraagstuk van de belasting
op spaartegoeden een rol. Daarbij liepen ze op vreemde wijze dwars door
elkaar heen.
Door onze correspondent BEN VAN DER VELDEN
SANTA MARIA DA FEIRA, 21 JUNI. Van zondagavond zeven uur tot
gistermiddag half drie duurde het gevecht. Toen concludeerde de
Portugese premier Guterres als voorzitter van de Europese Unie tevreden:
"Er zijn geen winnaars of verliezers". Er was een resultaat, maar dat
had een hoog mysterieus gehalte. Premier Kok noemde het "een smal
bruggetje met een ongewis vervolg waarvan het positieve eindresultaat
nog allerminst vaststaat". Toch was ook hij tevreden, omdat "het
uitblijven van een resultaat een ongunstig effect zou hebben gehad op
het beeld van Europa bij de financiële wereld".
Op de topbijeenkomst van Europese regeringsleiders de afgelopen dagen in
het Portugese Santa Maria da Feira - met in een zijkamer de ministers
van Financiën van de vijftien lidstaten van de Europese Unie -
speelden twee zaken dwars door elkaar. Aan de ene kant was er de
kwestie-Oostenrijk. De Oostenrijkse kanselier Schüssel was
vastbesloten om naar Oostenrijk terug te keren met de boodschap dat hij
de andere EU-lidstaten had overtuigd dat er een gesprek moet komen over
beëindiging van de sancties tegen zijn coalitie van christen-
democraten en extreem-rechts. Hoewel al zijn collega's beweerden dat de
kwestie van de sancties niet aan de orde was geweest, zei een tevreden
Schüssel gistermiddag dat de EU getoond had nu "een
vertrouwensgemeenschap" te zijn waarin men "van zwijgen op dialoog is
overgegaan". Hij zag een stap in de richting van de door hem gewenste
"dialoog".
Aan de andere kant was er al sinds 1997 slepende streven van de EU-
lidstaten naar een akkoord over belasting op rente over spaartegoeden.
Het was tevoren duidelijk dat men het niet eens zou worden over de
invoering van een belastingsysteem binnen afzienbare termijn. Het is bij
de EU niet gebruikelijk is om te erkennen dat iets is mislukt. Daarom
moest er onderhandeld worden over een formule die de schijn zou wekken
dat er iets was bereikt.
Dat is, na veel gezwoeg, aardig gelukt, mede dankzij het behendige
manoeuvreren van de Luxemburgse premier en minister van Financiën,
Juncker. Luxemburg kan volgens het bereikte compromis het bankgeheim
handhaven zolang Zwitserland dat ook doet. Het heeft bovendien de handen
vrij gehouden voor onderhandelingen over de hoogte van een bronbelasting
op rente. De kettingrokende Juncker straalde van tevredenheid.
Zelfs de Oostenrijkse minister van Financiën Grasser, die tot de
extreem-rechtse FPÖ behoort, kon zich maandagavond in de na
moeizame onderhandelingen bereikte overeenstemming vinden. Maar toen
kwam kanselier Schüssel. Ooggetuigen beschreven achteraf dat de
twee fors tegen elkaar tekeer gingen. Grasser dreigde Schüssels
strategie te doorkruisen om zich als overwinnaar in Wenen te
presenteren. De minister van Financiën zwichtte en toen sprak
Oostenrijk een veto uit over het akkoord.
Toen lag de kwestie op het bord van de Europese regeringsleiders, die
hun tijd in Santa Maria da Feira tot op dat ogenblik hadden verdaan met
het bekrachtigen van al tevoren door de EU-ministers van Buitenlandse
Zaken bereikte overeenstemmingen. Daartoe behoorde de oprichting van een
EU-politiemacht van vijfduizend man voor internationale inzet met ingang
van 2003, waarmee ook Nederland hartelijk instemde hoewel premier Kok
toegaf nog niet te weten waar de politiemannen vandaan moeten komen. De
EU is op dit ogenblik niet in staat om de benodigde politie te leveren
voor Kosovo.
Bij de regeringsleiders werd alleen over de fiscale problemen van
Oostenrijk gesproken, zeiden de aanwezigen achteraf. "Geen woord is aan
sancties gewijd", zei premier Kok. "De sancties zijn niet besproken",
zei de Franse president Chirac. Toch besloot de Oostenrijkse kanselier
Schüssel gistermiddag, nadat de Europese top zich anderhalf uur
langer had voortgesleept dan was gepland, het veto van zijn land in te
trekken. Waarom? Aan het Oostenrijkse bezwaar dat over negen jaar het
bankgeheim mogelijk verdwijnt, was niet tegemoet gekomen. In de
compromistekst staat dat alleen het bankgeheim voor niet-ingezetenen
moet worden afgeschaft. Niets bijzonders, omdat de hele belastingkwestie
alleen maar bedoeld was om een einde te maken aan de ontduiking van
belastingen door spaargeld onder te brengen in een ander land dan waar
inkomstenbelasting wordt betaald. In de tekst stond ook de erkenning dat
het opheffen van het bankgeheim voor uitsluitend niet-ingezetenen in
Oostenrijk een grondwetswijziging vergt, waarvoor een gekwalificeerde
meerderheid (en dus medewerking van de oppositie) nodig is. Het was
ongeveer dezelfde tekst als waarmee minister van Financiën Grasser
al had ingestemd.
Plotseling stopten in de wandelgangen sombere voorspellingen als die van
een Finse diplomaat, die zeker wist dat Oostenrijk uit ergernis over de
sancties de komende tijd met meer veto's EU-besluitvorming zou gaan
tegenhouden. Chirac zei dat de plotselinge inschikkelijkheid van
Oostenrijk niets aan de politieke situatie had veranderd en niets te
maken had met een initiatief dat de Portugese premier Guterres had
aangekondigd om nog voor het begin van het Franse voorzitterschap van de
EU in juli een uitweg uit het probleem van de sancties te vinden.
Oorspronkelijk had Guterres voorgesteld de sancties in te trekken als
Oostenrijk een half jaar een speciaal toezicht op handhaving van de
mensenrechten had aanvaard. Dat had Schüssel afgewezen. Hij wilde
wel de benoeming van drie "wijzen" aanvaarden die een uitweg uit het
sanctieprobleem moesten zoeken. Volgens diplomaten wil Guterres met dit
voorstel in de laatste dagen van het Portugese voorzitterschap de
veertien EU-leden langsgaan, waarvan de regeringsleiders gisteren zeiden
dat zij niet over de sancties tegen Wenen hebben gesproken.