U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    titel  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

 SNORKELEND TYPEN
 VIRTUEEL DUBBELLEVEN
 TELEVISIE-WERELD
 DIGITALE SUPERVROUWEN

Televisie-wereld

Solomon woont in Amsterdam en is geboren in Silicon Valley, rond 1969. Over haar leeftijd kan onderhandeld worden. Solomon wil erbij zijn als de mens zijn eerste schreden op Mars zet, dus om op voorhand te beginnen met verjongen kan geen kwaad. Zij meent dat haar generatie, opgegroeid met te levisie, zich anders verhoudt tot vertelkunst.

marslander

Mars lander

Solomon heeft het over een "geredigeerde werkelijkheid". Het verbaast haar dat er geen begrip als "tv-space" bestaat als tegenhanger van het begrip "cyberspace". Ze bedoelt dat ook de televisie-realiteit een universum op zich is, waar zich verhalen afspelen, en waar andere regels en vormen van logica gelden dan in de realiteit zoals de kijker die dagelijks ervaart. Op het Internet hebben veel mensen een avatar, een afbeelding van wie ze zijn of willen zijn. Een avatar is een gecreëerde persoonlijkheid, een alter ego. Een 50-jarige man met een geaderde neus Kyoko Datekan zich voordoen als een blonde jonge god, een dame op leeftijd als een skater die veel "cool" zegt. Ach ter een avatar kan één persoon schuilen, maar ook een heel bureau, zoals in het geval van de virtuele popster Kyoko Date. Deze Japanse Venus is sinds haar creatie door het topmodellenbureau HoriPro een echte ster ge worden, haar populariteit overtreft die van tieneridolen van vlees en bloed.

Haar lichaam is door middel van de computer ontworpen: ze is modieus, sexy en haar staat alles. Kyoto verschijnt in veel advertenties en vertegenwoordigt voor Japanners de perfecte vrouw: onbedorven onschuld in een perfect lijf. Ze heeft een aantal cd's op haar naam en een eigen radioprogramma, waar een onbekende haar dagelijks een stem geeft. Ze is een vrolijke meid zonder kapsones die overal wil werken voor weinig geld. Volgens haar ontwerpers gaat zij een grote toekomst tegemoet, het bedrijfsleven is zeer geïnteresseerd in haar populariteit. Ook Solomon wil een heldin schep pen.

,,The-living is een superworklurk. Worklurks zitten de hele dag op hun werk, meestal op een of ander duf kantoor. Juist die mensen hebben een heldin nodig. Maar ik ben ook gevormd door de televisie-cultuur waarmee ik ben opgegroeid. In Science Fiction-films hou ik van digi-cowboys als Johnny Mnemonic, van personages die continu on-line zijn. Altijd wired zijn is een super fysiek avontuur.''

Lees verder

NRC Webpagina's
12 december 1997

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) DECEMBER 1997