U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
S U P P L E M E N T

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

 HYPERLINKS UIT EEN HAMSTERDOOLHOF

 HAMSTERDOOLHOF
 NERD GUY
 HACKERS




Zie ook:

Out of control
Populaire cultuur aan het eind van het millennium

Ik kom een grote roze haai tegen, die een Engels jongetje van 14 blijkt te zijn
Driedimensionale werelden

Superworklurk kan snorkelend typen
Virtuele dubbellevens

Link FM
Ana Voog, wereldberoemd op Internet

Computerkunstenaar Misha Klein
'Ik geef de house cultuur een smoel'

Dance agenda

Profiel over house

Nerd-guy

Op de website van de New York Times, moest een sectie komen met orginele inhoud speciaal ontwikkeld voor het Web, vond men in 1994. De CyberTimes, een onderdeel van de website van de New York Times-online, moest gaan experimenteren met de mogelijkheden van electronische journalistiek. De hoofdredacteur moest iemand zijn die ervaring had met het Internet en bekend zijn met de kwaliteitseisen van de Times. Rob Fixmer bleek de aangewezen persoon: een "nerd-guy' die regelmatig programmeerde voor de krant, al vanaf 1983 werkte op het Arpa-net (de voorloper van het Internet) en bovendien de man in de newsroom was, waar iedereen naartoe ging met vragen over computers.

HIP
Foto uit een van Napoli's online gepubliceerde artikelen over de HIP: Wasknijpers met IP-adressen voor de HIP-bezoekers.

Fixmer: ,,Toen ik gevraagd werd voor CyberTimes, had niemand een idee welke kant het op moest gaan. Ik moest iets doen met technologie en computers in een Times-style. Ik dacht we worden nooit een C-net (www.cnet.com, een van de grootste nieuws-sites), daar kunnen we niet tegenop concurreren. Ik concentreerde me op de vraag waar de Times goed in is en bedacht een website, die ging over sociale, politieke en culturele aspecten van het web. Het moest niet over het Web zelf gaan, maar over hoe het Internet onze cultuur en samenleving beïnvloedt.''

Fixmer werkte dag en nacht, organiseerde artikelen, redigeerde, deed de layout en bedacht een navigatiesysteem. Momenteel heeft de CyberTimes vijf vaste rubrieken: arts@large, dat zich op digitale kunst richt, Eurobytes dat zich met Europa bezig houdt, Travel Log, Education en CyberLaw Journal.

Rob Fixmer: ,,Er is een groot verschil tussen het publiek on-line en het krantenpubliek. Het publiek dat on-line is, heeft een gevoel ontwikkeld voor de techniek en wat daarmee mogelijk is. Journalisten moeten leren schrijven voor het medium, leren omgaan met hyperlinks en hypertext, dat gebeurt niet als je lineaire artikelen schrijft. Artikelen met een binnenkomer, een midden en een aftrap zijn goed voor in de krant maar op het web werkt dat niet. De techniek modelleert de inhoud: lezen van een beeldscherm is iets compleet anders dan uit een krant of een tijdschrift. Ik wil geen lappen tekst vanaf mijn scherm lezen, die print ik wel uit. Bij de CyberTimes zetten we geen krantenstukken op het Web, we vonden Web-journalistiek uit.''

Eén van de bekendste CyberTimes journalisten is Lisa Napoli, een New-Yorkse dochter van een Italiaanse vader en Ierse moeder. Bij CNN maakte Napoli documentaires en reportages. De voormalige CNN-reporter is kort, maar oogt helemaal niet klein: ,,In mijn column Hyperwocky, die helaas niet meer bestaat, combineerde ik tekst en beeld. Het was een column op het Internet, die ik geschikt probeerde te maken voor het medium. Ik werkte met illustraties en videobeelden. Overal waar ik naartoe ging, nam ik mijn kleine videocamera mee."

door Ine Poppe

Lees verder

NRC Webpagina's
8 mei 1998

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) MEI 1998