U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
S U P P L E M E N T

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

 HYPERLINKS UIT EEN HAMSTERDOOLHOF

 HAMSTERDOOLHOF
 NERD GUY
 HACKERS




Zie ook:

Out of control
Populaire cultuur aan het eind van het millennium

Ik kom een grote roze haai tegen, die een Engels jongetje van 14 blijkt te zijn
Driedimensionale werelden

Superworklurk kan snorkelend typen
Virtuele dubbellevens

Link FM
Ana Voog, wereldberoemd op Internet

Computerkunstenaar Misha Klein
'Ik geef de house cultuur een smoel'

Dance agenda

Profiel over house

Hackers

Helaas is video nog steeds primitief op het Web, toch is het boeiend om te zien hoe Napoli de Nederlandse hackerconferentie HIP (Hackers in Progress) in de zomer van 1997 voor CyberTimes versloeg (http://www.nytimes.com/library/cyber/hackstock/hack-index.html). Videobeelden tonen de sfeer: in de brandende zon staan tenten vol computers, om af te koelen zwemmen mensen in de rivier, iemand vaart met een laptop op een luchtbed. Dit geheel is verweven in een verhaal, zodat iets van de sfeer, zoals Napoli die ervoer, ook zichtbaar wordt.Napoli: ,,Het is groots te werken met een medium dat je toestaat op meerdere niveaus na te denken. Jaren werkte ik bij televisie, maar op het Web kan ik mijn schrijfvaardigheden kwijt. Ik was een gefrustreerde kranten-journalist, en televisie alleen was me te saai. Het Web is het antwoord.'

HIP
Foto uit een van Napoli's online gepubliceerde artikelen over de HIP.

Rob Fixmer: ,,Napoli maakte ons helemaal gek met haar experimenten, dat was haar werk. Niet alles was succesvol, maar het leerde ons het medium kennen. Een geslaagd experiment was het stuk dat zij schreef over mensen die elkaar uit een chatroom kenden en voor het eerst in North Carolina in werkelijkheid samen kwamen. Die mensen hadden hechte vriendschappen opgebouwd via het Web. Via de website van de CyberTimes kon iedereen in de chatroom meepraten.

,,Napoli weet wat video is, en dat is belangrijk voor een web-journalist. Nieuws-sites zullen steeds meer werken met video-crews over de hele wereld die actueel nieuws direct on-line brengen.''

Op dit moment wordt er wereldwijd geëxperimenteerd met een nieuwe vorm van publiceren, te bekijken en lezen op websites van kranten, televisie- en radiostations en de diverse e-zines (electronische tijdschriften). Video, animatie, geluid, tekst en hyperlinks worden gecombineerd. Door op woorden of plaatjes te klikken kom je op een andere pagina. Het World Wide Web bestaat uit een immense verzameling HTML-pagina's. HTML, Hyper Tekst Modeling Language is een relatief simpele computertaal waarin wereldwijd de documenten op het Web beschreven worden. Alles kan naar alles verwijzen.

New York Times is trots op CyberTimes, maar het blijkt moeilijk voor een krant om de website te begrijpen. Fixmer: ,,Het was moeilijk, om serieus genomen te worden. Aan de andere kant kreeg de papieren krant via ons primeurs. Bijvoorbeeld met de rechtszaak over de Communications Decency Act, om jonge kinderen te beschermen tegen porno. Bejaarde rechters die nog nooit op het web waren geweest, werden in de rechtszaal door op het Internet aangesloten computers ervan overtuigd dat een leeftijdsdrempel om informatie te filteren onzinnig zou zijn. In hoger beroep kwam de wet er toch doorheen en nu zijn bijvoorbeeld homo- en kunst-sites niet meer te vinden in sommige zoeksystemen. De berichtgeving hierover was de eerste die uit het electronische medium naar de krant werd overgeplant.''

The New York Times op het Web werd begin februari dit jaar door het Editor&Publisher magazine uitverkozen tot de beste online nieuwsvoorziening. Tegelijkertijd worden experimenten binnen de CyberTimes niet langer gefinancierd. Experimenten zijn duur en advertenties op de website leveren niet genoeg op om dit te betalen.

Fixmer: ,,Ik ben nu weg bij de CyberTimes en zie met pijn in mijn hart dat ze weer naar straighte journalistiek terug grijpen. Er zijn talloze manieren om geld aan het Web te verdienen, zoals bijvoorbeeld het openstellen van je archieven tegen betaling, laten betalen voor puzzels en spelletjes. De New York Times bestaat 75 jaar, heeft een vast lezerspubliek. Promotie vinden ze overbodig. Een misvatting, we zouden weer terug moeten naar de tijd dat men prijzen uitloofde voor de eerste persoon die naar de Zuidpool ging of de promotiestunt met Lincoln die als eerste over de oceaan vloog. Een nieuw medium en de uitdaging ervan moet je promoten.''

Nieuws-sites: www.wired.com, www.nando.net, www.msnbc.com, www.cnn.com, www.news.com, www.washingtonpost.com.
Netshow: http://www.bezerk.com/
Biografie Napoli: http://www.nytimes.com/library/cyber/hyperwocky/napolibio.html

door Ine Poppe

NRC Webpagina's
8 mei 1998

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) MEI 1998