S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de eenentwintigste aflevering.

Date: Wed, 14 Apr 1999 23:11:49 -0400
From: Jeroen van Bergeijk <jvb@ziplink.net>
To: web@nrc.nl
Subject: Nieuws in de vorm van een landkaart

Andy Grove
Andy Grove
Al vind je hier dagelijks de hele New York Times on-line, ook in Amerika weten kranten niet goed hoe ze met de nieuwe mogelijkheden van Internet moeten omgaan. Dat vindt Andy Grove, de directeur van Intel. Deze week sprak hij The American Society of Newspaper Editors ­ zeg maar de club van Amerikaanse hoofd- en eindredacteuren ­ toe. ,,Jullie bevinden je waar Intel was drie jaar voordat we in het moeras wegzakten", aldus Grove die overigens een blauwe maandag zelf journalist was. Intel was halverwege de jaren tachtig op sterven na dood, richtte zich vervolgens op het produceren van microprocessors en is inmiddels uitgegroeid tot een van de meest succesvolle bedrijven van Amerika. Net als Intel destijds, is ook het krantenbedrijf van vandaag zo goed als failliet, denkt Grove. Hij meent dat nieuwe Internetbedrijven, zoals on-line veilingen en webwinkels, er met de advertentie inkomsten van kranten vandoor zullen gaan. Kranten moeten Internet omarmen, veel meer investeringen in de digitale infrastruktuur plegen (en Intel chips kopen natuurlijk) en nieuws op een vernieuwende manier presenteren. ,,Je kunt het je niet veroorloven veilig af te wachten en kijken hoe de zaken zich ontwikkelen", aldus Grove. Kortom: aanpassen of verzuipen. En wel nu.

Maar hoe moeten kranten dan veranderen? Wat moet er worden verbeterd? Daarover bleef Grove verrassend vaag. Er zijn echter wel een paar interessante nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de nieuwspresentatie te noemen. Personalisering van nieuws bijvoorbeeld is in de Verenigde Staten inmiddels behoorlijk ingeburgerd. Personalisering wil in dit geval zoveel zeggen dat je precies die nieuwsberichten krijgt aangeboden, waarin jij bent geïnteresseerd. De meeste portal sites bieden inmiddels een vorm van gepersonaliseerd nieuws aan (Excite biedt een zeer goede service). Hoe zinvol personalisering ook kan zijn, het nadeel is ook evident: je weet van te voren niet precies welk nieuws je boeiend vindt. Hoe vaak stuit je niet ‘per ongeluk’ op een fascinerend artikel dat helemaal niets met jouw interessegebied te maken heeft? Personalisering staat zulke ‘toevalstreffers’ in de weg.


>>> Lees verder

NRC Webpagina's
15 april 1999

Archief
Reacties


Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)