S U P P L E M E N T
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de eenentwintigste aflevering.
|
Date: Wed, 14 Apr 1999 23:11:49 -0400 From: Jeroen van Bergeijk <jvb@ziplink.net> To: web@nrc.nl Subject: Nieuws in de vorm van een landkaart
Maar hoe moeten kranten dan veranderen? Wat moet er worden verbeterd? Daarover bleef Grove verrassend vaag. Er zijn echter wel een paar interessante nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de nieuwspresentatie te noemen. Personalisering van nieuws bijvoorbeeld is in de Verenigde Staten inmiddels behoorlijk ingeburgerd. Personalisering wil in dit geval zoveel zeggen dat je precies die nieuwsberichten krijgt aangeboden, waarin jij bent geïnteresseerd. De meeste portal sites bieden inmiddels een vorm van gepersonaliseerd nieuws aan (Excite biedt een zeer goede service). Hoe zinvol personalisering ook kan zijn, het nadeel is ook evident: je weet van te voren niet precies welk nieuws je boeiend vindt. Hoe vaak stuit je niet ‘per ongeluk’ op een fascinerend artikel dat helemaal niets met jouw interessegebied te maken heeft? Personalisering staat zulke ‘toevalstreffers’ in de weg.
|
NRC Webpagina's 15 april 1999 |
Bovenkant pagina |