S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de zeventiende aflevering.

Doorsnee shopping bot
Een gloednieuw bedrijf in Stanford, Connecticut, een voorstadje van New York City, gaat nog een stapje verder. DealTime kijkt niet alleen naar de prijzen in gewone online winkels, maar neemt ook de populaire online veilingen als eBay in het aanbod mee. Maar belangrijker is dat waar de doorsnee shopping bot alleen naar de prijzen van dit moment kijkt, DealTime belooft de prijs van een bepaalde produkt voor langere tijd te volgen. Stel je bent op zoek naar Compaq notebook computer maar je wilt wachten tot de prijs onder de 3000 gulden is gedaald. Met DealTime is dat een fluitje van een cent: zodra zich ergens op het web een aanbieding voordoet die aan jouw wensen voldoet, krijg je automatisch een e-mailtje toegestuurd.

Er wordt al jaren over bots en intelligent agents geschreven en gefilosofeerd, maar in de praktijk bleek het nut vaak gering. Het moest zoiets banaals als winkelen zijn om bots hun eerste werkelijk succesvolle en populaire toepassing te geven. Maar wat hebben die steeds slimmer wordende shopping bots nu voor gevolgen voor de grotere, gevestigde winkels als Amazon.com of CDNow? Heeft Amazon.com werkelijk zijn langste tijd gehad, zoals columnist Friedman gelooft, en zijn mensen die 137 dollar (de koers van gisteren) voor een aandeel Amazon.com neerleggen niet goed bij hun hoofd?

Wat Friedman natuurlijk over het hoofd ziet is dat mensen niet alleen in de prijs zijn geïnteresseerd, maar ook in service. Amazon.com heeft een enorme naambekendheid waar concurrenten alleen maar van kunnen dromen. En als boekwinkeltjes zoals die van Lyle Bowlin uit Iowa al een succes worden dan zullen ze uiteindelijk met dezelfde kosten als Amazon.com te maken krijgen (en dus ook vergelijkbare prijzen moeten gaan rekenen). Kortom, natuurlijk zullen de grote online winkels te maken krijgen met moordende concurrentie - dat hebben ze nu al - maar het is niet waarschijnlijk dat ze failliet zullen gaan ten gevolge van websites die vanuit de slaapkamer worden bestiert. Al was het alleen maar omdat al die aandeelhouders van Amazon.com natuurlijk altijd bij Amazon.com zullen blijven kopen.

Jeroen van Bergeijk

www.vanbergeijk.com


<<< Terug naar het begin

NRC Webpagina's
11 maart 1999

Archief

Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)