S U P P L E M E N T
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de zeventiende aflevering.
|
Doorsnee shopping bot
Er wordt al jaren over bots en intelligent agents geschreven en
gefilosofeerd, maar in de praktijk bleek het nut vaak gering.
Het moest zoiets banaals als winkelen zijn om bots hun eerste
werkelijk succesvolle en populaire toepassing te geven. Maar wat
hebben die steeds slimmer wordende shopping bots nu voor gevolgen
voor de grotere, gevestigde winkels als Amazon.com of CDNow? Heeft
Amazon.com werkelijk zijn langste tijd gehad, zoals columnist
Friedman gelooft, en zijn mensen die 137 dollar (de koers van
gisteren) voor een aandeel Amazon.com neerleggen niet goed bij
hun hoofd?
Wat Friedman natuurlijk over het hoofd ziet is dat mensen niet
alleen in de prijs zijn geïnteresseerd, maar ook in service.
Amazon.com heeft een enorme naambekendheid waar concurrenten alleen
maar van kunnen dromen. En als boekwinkeltjes zoals die van Lyle
Bowlin uit Iowa al een succes worden dan zullen ze uiteindelijk
met dezelfde kosten als Amazon.com te maken krijgen (en dus ook
vergelijkbare prijzen moeten gaan rekenen). Kortom, natuurlijk
zullen de grote online winkels te maken krijgen met moordende
concurrentie - dat hebben ze nu al - maar het is niet waarschijnlijk
dat ze failliet zullen gaan ten gevolge van websites die vanuit
de slaapkamer worden bestiert. Al was het alleen maar omdat al
die aandeelhouders van Amazon.com natuurlijk altijd bij Amazon.com
zullen blijven kopen. Jeroen van Bergeijk
|
NRC Webpagina's
11 maart 1999 |
Bovenkant pagina |