S U P P L E M E N T
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
![]() Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de zeventiende aflevering.
|
Date: Wed, 10 Mar 1999 19:07:03 -0500 From: Jeroen van Bergeijk <jvb@ziplink.net> To: web@nrc.nl Subject: Maken shopping bots Amazon.com overbodig?
De online boekengigant Amazon.com heeft zijn langste tijd gehad. Denkt Thomas Friedman, columnist van The New York Times. In een
column met de geslaagde titel Amazon.you verhaalt hij van een zekere Lyle Bowlin uit Iowa. Deze entrepreneur beheert vanuit zijn slaapkamer een online boekenwinkel en biedt zijn waren goedkoper aan dan Amazon.com.
Zijn argument lijkt ogenschijnlijk hout te snijden. Wat in grote
mate bijdraagt aan de moeilijkheden van grote online winkels is
het verschijnsel shopping bot. Een bot is een programmaatje
dat zich door grote hoeveelheden data heen worstelt. Jij geeft
de bot (afkorting van robot) een opdracht en het geeft jou vervolgens
antwoorden. Een bot wordt ook wel een intelligent agent
genoemd. De meest bekende bot is natuurlijk de searchbot, de drijvende
kracht achter de zoekmachines. En zo heb je ook bots die automatisch
aandelen aan- en verkopen, nieuwsberichten selecteren of aanbevelingen
doen over welke cd's en films je leuk vindt.
|
NRC Webpagina's
11 maart 1999 |
Bovenkant pagina |