S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de eerste aflevering.

Wanneer Wolff achter de microfoon plaatsneemt en van wal steekt over het onverwachte succes van zijn boek, wordt al snel duidelijk waarom deze man in het zakenleven zo jammerlijk faalde. Wolff mompelt, hij formuleert aarzelend en spreekt traag. Maar erger nog: hij is een twijfelende, sarcastische zwartkijker. Dat zijn nou niet bepaald kwaliteiten waar geldschieters en zakenpartners waarde aan hechten. Als je in New York niet energiek, positief en voor honderd procent overtuigd van je eigen gelijk bent, wordt je in het zakenleven niet serieus genomen.

Ook vanavond trekt Wolff weer stevig van leer tegen de bedrijfstak die hem uitspuugde. ,,Verwerpelijk en immoreel", zo karakteriseert hij de Internet industrie. "Gebakken lucht, een postmoderne vorm van oplichterij", gaat hij verder. De aanwezigen beginnen wat ongemakkelijk op hun stoel heen en weer te schuiven. Even later doet Wolff een paar boude voorspellingen (zonder die overigens met argumenten te omkleden). ,,De technologie aandelen zullen de komende maanden met 50 procent zakken", ,,Voor het eind van het jaar zullen advertentie inkomsten op het web geheel zijn ingestort’’, en ,,De Internet industrie zal op de lange duur verdwijnen’’.

Michael Wolff
Michael Wolff (Foto: Writers write)
En zo gaat het maar verder. Wolff laat geen gelegenheid voorbij gaan om zijn voormalige collega’s te beledigen en schrik aan te jagen. Naarmate de avond vordert is de vraag die zich dan ook onvermijdelijk opdringt: Wat doen die Internet ondernemers hier eigenlijk? Waarom laten ze zich zo vrijwillig kastijden? Is het masochisme? Is het uit berouw over hun ,,postmoderne vorm van oplichterij’’? Is het om iets te leren over hun eigen bezigheden? Of is het juist uit leedvermaak? (hoe je het wendt ook keert, Wolff is een loser en waarom zou je die serieus nemen?)


>>> Lees verder

NRC Webpagina's
10 OKTOBER 1998


Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)