U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
 
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 


Dossier Millenniumprobleem

In 5 procent Britse winkels

Weigering creditcards om jaar 2000

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 30 DEC. Bij enkele duizenden winkels in Groot-Brittannië zijn gisteren creditcards geweigerd van merken als Visa en Mastercard. De apparaten die de kaarten moesten 'lezen' herkenden de datum 1 januari 2000 niet.

De weigering van de creditcards is de meest serieuze openbaring van het millennium-probleem tot nu toe. Het is een voorproefje van wat er, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, toch kan gebeuren als computers geen raad weten met de overgang naar het jaar 2000.

De meeste winkeliers losten het probleem op door met de hand een papieren bon van de creditcard-betaling te maken. De winkeliers zeggen zo'n 10 miljoen gulden aan omzet te hebben verloren en willen de schade verhalen op de verantwoordelijke bank.

Oorzaak van het ongemak vormde de kaartleesmachines van de producent Racal Electronics die aan de winkels waren geleverd door de bank HSBC, een van de grootste banken ter wereld en een van de vier grootste Britse banken. Het dit jaar geïntroduceerde systeem is in staat bij de afwikkeling van de betaling vier dagen vooruit te kijken. De machine controleert daarbij of de creditcard nog geldig is. De eerste januari 2000 werd echter niet herkend en gelezen als 1 januari 1900, waarna de transactie werd geblokkeerd.

De winkeliers konden wel naar de bank bellen om alsnog goedkeuring te krijgen voor de transactie, maar daardoor ontstonden er in veel winkels lange rijen van mensen die waren afgekomen op de uitverkoop na Kerst. "Dit is wel het laatste waar je op zit te wachten in deze week", zei een woordvoerder van de Federatie van kleine winkels.

HSBC heeft veertienduizend exemplaren van de betreffende machines verspreid. Volgens de Bank of England is 5 procent van de Britse detailhandel getroffen door de fout. Volgens een woordvoerster van de bank zal het probleem zich niet voordoen in andere landen. "Het gaat om software die alleen in Groot-Brittannië is gebruikt", zei ze.

De fabrikant van de apparaten, Racal, toonde zich verrast. "We begrijpen niet waarom deze fout niet naar boven is gekomen tijdens onze testen op de millenniumbestendigheid", liet het bedrijf weten.

De Bank of England noemde het probleem op zijn millennium-website een " minimaal ongelukje", typerend voor het soort problemen waarvan verwacht werd dat ze deze dagen verholpen zouden moeten worden.

NRC Webpagina's
30 DECEMBER 1999

Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)